SOS efter virksomheder med samfundsansvar

Danske virksomheder dropper at hjælpe omverdenen i krisetider, anklager SOS-Børnebyerne

For et år siden ringede danske virksomheder uopfordret til SOS-Børnebyerne flere gange om ugen for at tilbyde sponsorater. Dermed fik forældreløse og forladte børn i tredjeverdenslande hjælp til en bedre hverdag. Nu er der finanskrise, og telefonen ringer næsten ikke længere.

Det konstaterer SOS-Børnebyerne.

- Der er sket et brat stop i velgørenhedsdonationer, fordi markedet er presset, siger Kasper Kanstrup, programchef i SOS-Børnebyerne.

Ikke kun velgørenhedsbidrag er faldet. Det er også danske virksomheders interesse i at indgå i såkaldte CSR-samarbejder med SOS-Børnebyerne.

Et CSR-samarbejde er et længerevarende strategisk samarbejde mellem virksomheder og organisationer som SOS-Børnebyerne, hvor virksomheder integrerer sociale og miljømæssige hensyn i deres måde at drive forretning på. Til gengæld drager virksomhederne langsigtede fordele af sine gode gerninger i form af medarbejdertilfredshed og imagepleje.

Men nu trækker virksomhederne sig, og det er blevet sværere at indgå nye CSR-samarbejder, konstaterer Kasper Kanstrup.

- Virksomhederne er blevet mere forbeholdne over for at indgå i sociale ansvarlighedsprogrammer, mener han.

Hanne Elisabeth Rasmussen, der er direktør i SOS-Børnebyerne, opfordrer i en pressemeddelelse danske virksomheder til at tænke mere langsigtet.

- Det er kortsigtet at skære ned på CSR-aktiviteter og bidrag i krisetider, og virksomhederne kan komme til at fremstå mindre seriøse omkring deres tilgang til social ansvarlighed. Samtidig er behovet stort, og vi kan se, hvordan børnene i øjeblikket rammes meget hårdt på grund af krisen,« skriver hun og fortsætter:

- Netop i krisetider kan danske virksomheder vise, at de tager deres sociale engagement alvorligt. Det kan være med til at give dem en konkurrencemæssig fordel både herhjemme og globalt. De kan bruge deres sociale engagement til at skabe en positiv opmærksomhed omkring virksomheden og deres produkter. Det gælder både over for nye og eksisterende kunder - og ikke mindst indadtil, hvor medarbejderne lægger mærke til indsatsen.

schou@kristeligt-dagblad.dk