Den er gal med ophavsretsmoralen

Cirka 4 ud af 10 synes, at det er orden at købe kopiprodukter og downloade ulovligt, hvis det er til personligt brug. Det viser en ny rapport fra EU-kontoret OHIM. Foto: Javier Marina

Kunstnere og producenter kan ikke leve af en principiel opbakning til deres ophavsrettigheder alene, mener de tre debattører

Inge Lise Hornemann er formand for Danske Skønlitterære Forfattere, Karin Meisl er bestyrelsesmedlem i Danske Billedkunstnere, og Johan Schlüter er advokat for filmprodu-centernes organisation, FilmretSÅ GODT SOM ALLE europæere er tilhængere af ophavsretten, men cirka 4 ud af 10 synes alligevel, at det er i orden at købe kopiprodukter og at downloade ulovligt, hvis det bare er til personlig brug.

Det er nogle af resultaterne i en ny spørgeundersøgelse, som er foretaget af et EU-kontor med den spektakulære forkortelse OHIM. Undersøgelsen viser, at den er gal med ophavsretsmoralen blandt befolkningen i Danmark og andre europæiske lande.

LÆS OGSÅ:Nordisk film taber sag om ophavsret

De nøgne tal fra den opsigtsvækkende undersøgelse siger blandt andet: at 96 procent af europæerne synes, at ophavsrettigheder og andre såkaldte intellektuelle ejendomsrettigheder (såkaldt IPR) er vigtige, fordi rettighederne fremmer kreativitet og innovation.

At 69 procent mener, at IPR bidrager til at skabe job og økonomisk vækst. At 34 procent finder, at det er o.k. at købe kopiprodukter for at spare penge. Og endelig, at 42 procent er af den opfattelse, at det er acceptabelt at downloade musik og film ulovligt til personlig brug.

Kigger man nærmere på disse tal, vil man se en bekymrende kløft mellem folks principielle holdning og så holdningen, når det kommer til stykket. Den principielle støtte til ophavsretten er stor, men når man så ser på, om folk i praksis vil respektere kunstnernes ret til kulturprodukterne, når de skal betale for det, det vil sige betale for originalprodukter og kun hente materiale på lovlige internetsider, kniber det straks mere med støtten. Det er det, man kalder dobbeltmoral.

Kunstnere og producenter kan ikke leve af en principiel opbakning til deres ophavsrettigheder. Rettighederne er kun noget værd, hvis folk i valget mellem det lovlige og det ulovlige vælger det lovlige, selvom det lovlige er dyrere end det ulovlige.

Ligesom i mange andre af livets forhold har lovlighed en pris. Det er bekymrende, hvis folk ikke synes, at de vil betale den pris.