Unge og demokrati

Tør du være i tvivl i den offentlige debat?

Stemningen var god, da Frirummets efterskolejournalister efter første redaktionsmøde var klar til at gå på opdagelse i Folkemødets debatter, stemninger og gratis bolcher Foto: Foto: Emil Hamer Boisen.

11 efterskoleelever har skrevet tekster om at være på Folkemøde for første gang. De har skrevet om at føle sig lyttet til, at blive provokeret og om at opdage håbet for fremtiden i en madkø. Med spørgsmålet ”Tør du være i tvivl” har projektet Frirummet og Baunehøj efterskole i samarbejde sat fokus på unges deltagelse i den demokratiske samtale

”Tør du være i tvivl?” står der på fronten af de ens T-shirts som 11 efterskoleelever fra Baunehøj efterskole trækker over hovedet. Søsyge og søvndrukne står de på græsplænen foran et sommerhus i udkanten af Allinge, og om få timer eksploderer Nordbornholm i debatter, fadøl, reklamebolcher og taler. Eleverne skal deltage i deres livs første Folkemøde.

Sammen med projektet Frirummet skal eleverne bruge fire dage på at undersøge, hvordan hele Danmarks demokratifestival ser ud, når man er 16 år og er optaget af, hvad verden egentlig har gang i.

Tvivl er en vigtig del af læring
I år 2016 skabte efterskolerne, højskolerne og friskolerne projektet Frirummet i omsorg for den demokratiske samtale. Alt for ofte præsenteres vigtige debatter som sort/hvid konfliktunderholdning, og unge vender sig væk fra den offentlig debat, når der ikke gives plads til værdier, substans og nuancer. Det er et demokratisk problem, som de frie skoler vil være med til at løse.

Frirummet er en vision om at forbedre den offentlige samtale og styrke børn og unges oplevelse af, at de spiller en rolle i demokratiet. At deres stemme er vigtig, og at det nytter noget at bidrage – at vi faktisk ikke kan tillade os at lade være.

På elevernes t-shirts står der ”Tør du være i tvivl?” med store hvide bogstaver. Det er et spørgsmål Frirummet bruger til at sætte fokus på det paradoksale i, at tvivl er eksistentielt for mennesket og et vigtigt skridt i enhver læreproces, men at tvivl i den offentlige samtale ofte må vige pladsen for sejrsikker skråsikkerhed og præfabrikerede påstande. Hvilken demokratiske samtale har vi med hinanden, hvis vi ikke tør at tvivle og blive klogere? Og hvordan skal man som ungt tvivlende menneske kunne bidrage til en debat, hvor tvivl kræver mere mod, end de fleste voksne kan mestre?

På årets Folkemøde fik efterskoleeleverne én opgave: gå ud og bland jer, lyt, bidrag og deltag. Træd tæt på, løft blikket og lad dig påvirke. Vær kritisk, tag stilling og brug jeres tvivl.

Nu er teltene pakket ned, Folkemødet er slut og eleverne fra Baunehøj efterskole har omsat deres forskellige oplevelser af at deltage i Danmarks største demokratifestival i en række også meget forskellige tekster. Fælles for alle teksterne er dog, at de har elevernes oplevelser i centrum, og at de er én af mange måder, unge kan komme til orde i den offentlige debat.