Skal andre kunne styre din krop?

Man bør gøre sig nogle etiske overvejelser, når man på den måde bruger teknologien til at tage kontrol over et andet menneskes førlighed, mener ekspert i teknologifilosofi Søren Riis.

Studerende har udviklet en app, som kan styre et andet menneskes gang ved hjælp af elektroder. Ekspert ser positive perspektiver, men opfordrer også til at overveje etiske dilemmaer ved at overlade førligheden til andre

Forestil dig, at du sidder på et stort stadion til en koncert. Der lyder et brag fra en eksplosion, og folk går i panik. Menneskene omkring dig skriger, og det, du allerhelst vil, er at flygte. 

Og det gør du så. Men ikke den vej, du helst vil. Dine ben bevæger sig, og du går, men du bestemmer ikke hvorhen, og det gør de andre mennesker heller ikke. I bliver styret af human cruise control.

Det lyder som en science-fiction-film, men det kan blive til virkelighed. Studerende ved Leibniz Universität i Hannover har udviklet en app, som sender impulser til elektroder, som sættes fast på benene. Disse elektroder stimulerer de muskler i benene, der bestemmer, hvilken retning personen skal gå. 

Den oprindelige tanke er, at det skal fungere som en slags gps, der kan hjælpe folk til at finde vej.

"Når jeg bruger navigationen på min telefon, tager jeg hele tiden min telefon frem for at tjekke, om jeg går den rigtige vej. Den del af at finde vej vil vi fjerne, så man blot vælger "jeg vil gå derhen", og så går du derhen," siger han ifølge New Scientist.

Han håber, at systemet vil hjælpe folk til at flytte fokus til, hvad der sker omkring dem i stedet for at skulle være opmærksomme på at finde vej. Når man ikke skal bekymre sig om at finde vej, kan man i stedet bruge mere energi på at tale med folk eller at lægge mærke til omgivelserne, siger han. 

Han ser dog større perspektiver end "blot" at bruge opfindelsen til at finde vej. Ved hjælp af human cruise control håber han, at folk ved store arrangementer kan blive guidet til deres plads og i yderste konsekvens, at de store arenaer kan blive evakueret i nødstilfælde.

Se her en introduktion til human cruise control. Artiklen fortsætter under videoen.

Lektor i filosofi og forsker i teknologi- og videnskabsfilosofi ved Roskilde Universitet, Søren Riis, ser mange spændende perspektiver i human cruise control, som giver turistrundfart en helt ny betydning.

"Der ville være meget frigjort tid og sparet mange anstrengelser i forbindelse med sightseeingtransport. For eksempel kan turister bruge tiden på at tage imod indtryk i stedet for at kigge på kort og gå forkert," siger han.

Den direkte kommunikation mellem app og den menneskelige krop kan bane vejen for en lang række interessante hjælpemidler for eksempelvis handicappede, sportsudøvere og håndværkere. Hjælp til turister er blot en blandt mange muligheder.

I forbindelse med opfindelsen påpeger han dog også nogle etiske overvejelser og bekymringer, man bør tage højde for.

"Det er den menneskelige autonomi og selvbestemmelse, der bliver berørt. Hvis ikke du styrer dig selv, er du så ansvarlig for din krops handlinger? Det er lidt som at sætte parentes om menneskets ansvar og etik, hvis man fifler med førligheden på den måde," siger han.

Han mener, at man kan drage paralleller mellem human cruise control og de førerløse biler, som Google er ved at producere.

"Er det chaufførens skyld, hvis bilen kører galt, når chaufføren ikke styrer bilen? På samme måde kan der være problemer med at placere ansvaret for et menneske, der ikke selv har kontrol over egen førlighed,” siger han.

x7YoauV2mnU