Tyske byer siger nej til ateistisk kampagne

I Berlin er der busser, der reklamerer for byens største luksusbordel, men en ateistisk kampagne er altså umulig, fortæller ateistkampagnens talsmand, Phillip Möller. - Foto: colourbox.

Ateister har markedsført sig med kampagner på tog og busser i flere europæiske lande. I Tyskland siger trafikselskaberne nej

I flere europæiske lande har ateistiske og humanistiske organisationer de seneste måneder reklameret imod Guds eksistens på tog og busser. Reklamebudskaberne har blandt andet vakt opsigt i byer som London og Barcelona.

Ateister i Tyskland ønsker også at lave en kampagne imod religion i landets største byer, men har hidtil ikke haft nogen succes.

I hverken Köln, Berlin eller München ønsker trafikselskaberne at stille busser eller tog til rådighed for en anti-religiøs reklame.

- I øjeblikket vil vi ikke have ateisternes kampagne. På grund af sammenstyrtningen af byens arkiv befinder vores by sig stadig i sorg, siger Joachim Berger, der er talsmand for Kölns trafikselskab.

- Det er rigtigt, at vi har haft reklamer med et diskret religiøst indhold, og vi vil da sikkert også gøre reklame for kondomer, hvis ikke lige paven er i byen. Det afgørende er altid reklamernes indhold og de aktuelle forhold i byen. Vi afviser ateisternes reklamer, fordi vi ikke vil udløse eller fremprovokere en konflikt i samfundet omkring særlige livsanskuelser, siger Joachim Berger.

Trafikselskaberne i Berlin og München har ligeledes sagt nej tak til kampagnen.

Phillip Möller, der er talsmand for ateistkampagnen, forstår ikke byernes reaktion.

- I Berlin er der busser, der reklamerer for byens største luksusbordel, men en ateistisk kampagne er altså umulig, siger han.

Busserne skulle have haft reklametekster som for eksempel "Et opfyldt liv har ikke brug for nogen gud" eller "Gud er en påstand - menneskerettigheder er virkelighed".

- Vores kampagne skal ikke få folk til at holde op med at tro på Gud, men på enkelte områder, for eksempel når det drejer sig om seksualitet, kønnenes ligeberettigelse eller ytringsfriheden, har nogle kristne grupper en holdning, som ikke er i overensstemmelse med de grundlovssikrede rettigheder i vores samfund, siger Phillip Möller.

Initiativet til den antireligiøse kampagne støttes af flere ateistiske og humanisitske organisationer som for eksempel Giordano Bruno-stiftelsen, Det Internationale Forbund af Konfessionsløse og Ateister og foreningen Brights.

Nu håber Phillip Möller, at kampagnen kan finde sted i andre byer, eventuelt i Hamborg, Leipzig, Dortmund eller Fulda.

dachs@kristeligt-dagblad.dk