Satan skal lokke folk i kirke

Hvordan får man flere folk til at gå i kirke? Man lader Satan føre ordet. Foto: Wikimedia Commons

En menighed i USA bruger Guds ærkefjende i sine reklamer. Kirkerne herhjemme kan lære meget af de amerikanske kirkers markedsføring, mener en præst og en medieekspert

Hvordan får man flere folk til at gå i kirke?

Man lader Satan føre ordet. Det er tilsyneladende tanken bag en reklamekampagne for Metro South Church, en kirke i Detroit i delstaten Michigan, som ikke tilhører nogen bestemt kirkeretning. Byens bilister og andre forbipasserende kan således læse reklamer ved kirken med overskrifterne "Den her kirke stinker" og "Metro South tager livet af mig" – underskrevet af Satan selv.

Reklamerne henviser også til kirkens hjemmeside SatanHatesMetro.com (Satan hader Metro).

Her viser kirken en video med en rød djævel iført spidsører og trefork, der med bekymret mine forklarer, hvorfor han ikke kan fordrage kirken. Midt i mylderet af informationer, reklamer og kulturelle tilbud skal de sataniske fornærmelser skabe opmærksomhed omkring det gode budskab om Jesus, fortæller kirkens ungdomspræst, Adam Dorband, til Fox News.

– Jesus ønsker, at vi skal være kreative og bruge, hvad end der kræves for at række ud til mennesker, siger han. Og for at gøre intentionen klar er Satans ord ledsaget af Jesu ord: "tyven (og det vil sige Djævelen) kommer for at dræbe, stjæle og ødelægge; men jeg er kommet for at give liv og liv i overflod!"

Den danske folkekirke har meget at lære af de amerikanske kirkers flair for at skabe opmærksomhed omkring sig selv, men det skal gøres på en anden måde for at have nogen gavnlig virkning, mener Lotte Hansen, kommunikationskonsulent og direktør i kommunikationsfirmaet Mannov.

– Som det er nu, bruger kirken herhjemme slet ikke reklamer, og man kunne begynde med at sætte sig ind i sin målgruppe og finde ud af, hvordan man som kirke kan være, hvor folk er. Denne reklame henvender sig til folk, som i forvejen er en del af et kirkeligt univers. Folk i USA er vant til, at kirker reklamerer. Det er et budskab, som overrasker, men jeg tror, at danskere vil finde det frastødende og skræmmende, siger hun.

Sognepræst i Kirke Såby og Kisserup, Poul Joachim Stender, mener ligeledes, at danske kirker kunne lære noget af de amerikanske kirkers humoristiske reklamekampagner, men budskabet skal ikke kunne misforstås.

– Reklamen mangler bestemt ikke humor, og den må helt sikkert have en effekt i USA. Men herhjemme ville den virke i stik modsat retning, fordi folk ikke er inde i begreber om Djævelen og Satan. Man ville derfor nok tro, at det var en Satan-kult. I stedet skulle man begynde med at lave reklamer, hvor man skrev, at kirken er et fantastisk sted og så lade Gud skrive under i stedet for Satan, siger Poul Joachim Stender, som i tre år arbejdede som præst for en dansk-amerikansk menighed i Los Angeles.

Amerikanske kirker er ofte langt mere karismatiske end den danske folkekirke og har desuden en klarere forestilling om Satan som et konkret ondt væsen.

– Hvis man brugte sådan en reklame i en dansk folkekirke, ville folk forvente meget mere spræl end de får, når de kommer ind i kirken. Og selvom USA har dygtige teologer, er teologien derovre mere sort-hvid end herhjemme. Det giver mere mening at tale om Satan i USA. I Danmark er dette teologiske emne langt mere komplekst, siger Poul Joachim Stender.

kirke@kristeligt-dagblad.dk