Ombudsmænd kræver styr på Facebook-reklamer

Ombudsmanden slår fast, at lovens krav til reklamer for børn og unge også gælder for sociale medier. Foto: NICHOLAS KAMM Denmark

De nordiske forbrugerombudsmænd vil have mere styr på reklamerne på Facebook og andre sociale medier

Forbrugerombudsmændene i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island og på Færøerne har gennemført en fælles undersøgelse af, hvordan erhvervsdrivende markedsfører sig via sociale medier.

De slår fast, at markedsføringslovens regler også gælder, når erhvervsdrivende markedsfører sig via sociale medier.

LÆS OGSÅ: Konkurrencer på Facebook er måske fortid

Det betyder, at lovens krav til reklamer for børn og unge også gælder for sociale medier - herunder kravet om, at erhvervsdrivende ikke må rette direkte købsopfordringer til børn.

- Jeg håber, at vores arbejde vil medvirke til at skabe større klarhed om, hvad der gælder, når erhvervsdrivende markedsfører sig via sociale medier, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe og tilføjer:

- Vi har anlagt en mere forsigtig fortolkning af uanmodet elektronisk kommunikation end tidligere. Med den nuværende fortolkning kan de erhvervsdrivende undgå de fleste problemer ved at undlade at præmiere brugere for at sprede reklame til andre brugere, siger han.

For nogle meddelelser - for eksempel på Facebook - kræves der et forudgående samtykke. For andre meddelelser kræves det, at brugeren kan frabede sig yderligere reklamer fra den erhvervsdrivende.

Efter markedsføringsloven er det forbudt uanmodet at sende reklamer via elektronisk post - for eksempel e-mails og sms. Andre elektroniske meddelelser skal man kunne frabede sig at få.

Forbrugerombudsmændene retter henvendelse til EU-Kommissionen for at gøre opmærksom på, at definitionen af elektronisk post formentlig ikke længere er tidssvarende.