Hitler reklamerer for shampoo i Tyrkiet

I dag tror jeg, at jeg handler i overensstemmelse med Den Almægtige Skabers vilje ved at forsvare mig selv mod jøden, jeg kæmper for Herrens værk, skrev Hitler i sin selvbiografi, Mein kampf. Foto: Forlaget.

MED VIDEO Det er en "ulækker marketingsfinte", at Adolf Hitler bruges i en reklamefilm i Tyrkiet, siger jødiske grupper

En tyrkisk shampooreklame, som viser en gestikulerende Adolf Hitler, har vakt et internationalt ramaskrig blandt jødiske grupper.

Det kommercielle indslag med nazilederen kaldes "ulækkert og bedrøveligt" og bør trækkes tilbage øjeblikkeligt, lyder kravet.

- Det er totalt uacceptabelt at benytte sig af Hitler, som er det mest slående eksempel på grusomhed og brutalitet, lyder det i en erklæring fra det jødiske samfund i Tyrkiet.

Den 12 sekunder lange reklamefilm for den tyrkiske herreshampoo "Biomen", som viser Hitler under en opflammet tale, opfordrer potentielle kunder til at købe produktet, der forsøges solgt som en "100 procent mandlig shampoo".

- Hvis du ikke bærer en kvindes kjole, skal du heller ikke bruge hendes shampoo, hedder det i reklamen, som er løbet over skærmen den seneste uge i Tyrkiet.

LÆS OGSÅ: 10 vigtigste ting at vide om reklamer og etik

Den store, jødiske pressionsgruppe Anti-Defamation League (ADL), der blandt andet bekæmper antisemitisme, er rasende over reklamen.

- Det er en fornærmelse mod mindet af dem, som gik tabt i Holocaust, mod de overlevende og mod dem, som kæmpede for at slå nazisterne, siger Holocaust-overlever og ADL-direktør Abraham H. Foxman.

Han kalder det en "ulækker og bedrøvelig marketingsfinte" at sælge shampoo ved hjælp af massemorderen Hitler, som har seks millioner jøders liv på samvittigheden.

TEMA: Reklamer og etik

SIsp8v-_9bM