Trafikanter skal lære takt og tone

Ny storstilet kampagne skal over de næste 15 år prøve at ændre danskernes status som Nordeuropas mest uhøflige trafikanter

Svenske trafikanter følger reglerne, tyskerne bevarer overblikket, og englænderne lader høfligt andre komme til. Danske trafikanter står derimod stejlt på, at de selv har ret, og at alle andre i trafikken er idioter.

Dette er baggrunden for en storstilet høflighedskampagne, som Rådet for Større Færdselssikkerhed indleder om en måneds tid, og som skal strække sig over de kommende 15 år. Målet er at skabe en fundamental ændring i danskernes trafikmoral, svarende til det ændrede syn på spirituskørsel.

- I løbet af den seneste årrække er det lykkedes at gøre det socialt uacceptabelt blandt danskerne at køre spirituskørsel. Nu håber vi, at vi ved over en tilsvarende årrække at satse på at forbedre den danske trafikkultur kan få indført en »Emma Gad i trafikken«, siger Rådet for Større Færdselssikkerheds direktør, René la Cour Sell, og tilføjer:

- Vi må indrømme, at vores tidligere høflighedskampagner ikke har ført til noget. For eksempel da vi prøvede at få trafikanter til at sende hinanden et venligt »o.k.-tegn« i stedet for den opretstående langemand. Nu har vi lært, at vi er nødt til at gribe det stort an og være vedholdende, hvis det skal virke.

Derfor har Rådet for Større Færdselssikkerhed planer om at bruge mellem tre og fem millioner kroner om året på at inddrage en række samarbejdspartnere i projektet. Ifølge direktøren er samarbejdsaftaler med såvel en kreds af erhvervsvirksomheder som forskere fra blandt andet Danmarks Trafikforskning under Danmarks Tekniske Universitet netop i disse dage ved at falde på plads.

- Vi vil samle en række »riddere om det runde færdselssikkerhedsbord«, som vi kan spille sammen med. For eksempel mener vi, at når virksomheder har en alkoholpolitik og en rygepolitik, bør de også have en politik for, hvordan ansatte, der kører i arbejdstiden, begår sig i trafikken, siger direktøren, som tilføjer, at der desuden er planer om kampagner for at holde afstand og for bedre mobiltelefon-kultur i trafikken.

Desuden planlægges en kampagne, hvor trafikanter via en mærkning kan sende et signal om deres vilje til at være gode trafikanter. En tilsvarende kampagne gennemfører Foreningen Trafikbånd en uge om året, men den nye kampagne skal løbe året rundt.

Når det overhovedet er nødvendigt at bruge så mange kræfter på danskernes trafikmoral, skyldes det ifølge René la Cour Sell, at danskerne sammenlignet med andre nordeuropæere udviser ekstra meget rethaveriskhed og civil ulydighed. Sidste år viste en undersøgelse, at 94 procent af de danske bilister mener, at de kører bedre end gennemsnittet.

- Vi danskere har vi en uheldig tendens til at tro, vi kører bedre end alle de andre og at stå på vores ret fremfor at give andre plads. Desuden plejer vi at rose os selv for, at vi har et kritisk forhold til magt og ikke bare blindt følger regler. Det er måske godt i nogen sammenhænge, men ikke i trafikken, hvor det koster menneskeliv, siger René la Cour Sell.

mikkelsen@kristeligt-dagblad.dk

Læs mere under Danmark