Kritik: Facebook vil alligevel ikke bekæmpe voldtægtssider

"1/3 af alle kvinder bliver udsat for vold - 2/3 af alle mænd gør ikke deres job godt nok" lyder overskriften til et billede af en forslået kvinde inde på Facebook, ligesom også siden "Whore Torture" har overlevet Facebooks nye kriterier for fjernelse af sexistisk materiale. Kvinderettighedsorganisationer kritiserer Facebook for ikke at leve op til deres ord om at bekæmpe sexistiske sider. Foto: .

Efter flere store firmaer trak deres annoncekroner fra Facebook som følge af voldtægtsforherligende sider, lovede mediet bod, bedring og nye stramme regler. Men nu ser det ud til, at reglerne kun går ud på at beskytte annoncørerne

Vi bliver nødt til at gøre det bedre, og det vil vi nu gøre, skrev Facebook i slutningen af maj måned som respons på en voldsom kritik af manglende vilje til at slå ned på sider, der forherliger vold og voldtægt mod kvinder.

Udmeldingen kom som følge af, at flere store annoncører havde stoppet samarbejdet i protest over siderne. Det har fået flere til at spekulere i, at det i højere grad var økonomien end de etiske overvejelser, der fik Facebook til at reagere.

LÆS OGSÅ:
Facebook ændrer kurs: Vil stoppe opfordringer til voldtægt

Alligevel vakte udmeldingen jubel hos den amerikanske kvinderettighedsorganisation, Women, Action and the Media (WAM), der var med til at samle 100 organisationer som medunderskrivere på et åbent brev til Facebook, hvor de opfordrede det sociale medie til at slå hårdere ned på sexistiske sider.

De erkender nu, at det var for tidligt at glæde sig.

Ifølge en officiel meddelelse skriver Facebook, at de blot ønsker at fjerne annoncørernes reklamer fra de pågældende sider:

Vi ved, at firmaer arbejder hårdt for at promovere deres produkter, og vi tager deres indvendinger seriøst. Selv om vi allerede er meget grundige i vores arbejde med at gennemlæse og fjerne indhold, der går imod Facebooks retningslinjer, erkender vi, at vi skal gøre mere for at hindre situationer, hvor reklamer bliver vist ved siden af kontroversielle sider og grupper. Vi vil derfor skride til handling.

Udtalelsen har skuffet Women, Action and The Media:

Denne nye politik beskytter annoncører, men ikke brugerne. De misforstår fuldstændig pointen med denne kampagne, skriver de på deres hjemmeside.

Herhjemme arbejder Dansk Kvindesamfund og bloggeren Irene Manteufel sammen om at sætte fokus på problemet. Dansk Kvindesamfund var medunderskrivere af det åbne brev, der blev sendt af sted til Facebook, og er heller ikke tilfredse med det nylige udfald på sagen.

Facebook har misset pointen omkring, hvad den her kampagne går ud på: Netop at det her indhold skal tages væk fra Facebook. Ved blot at hjælpe annoncørerne kan man ikke længere bruge annoncekroner til at lægge pres på Facebook, hvilket er det eneste, der har vist sig at virke. Facebook har foretaget en moralsk forkasteligt snigmanøvre, siger Ulla Tornemand Larsen, der er talskvinde for Dansk Kvindesamfunds syn på fremstillinger af køn i medier.

LÆS OGSÅ:
Opfordringer til voldtægt på Facebook

På trods af udmeldingen fra Facebooks side er Ulla Tornemand Larsen dog stadig fortrøstningsfuld.

Facebook indgår stadig i et samarbejde med Women, Action and the Media, der betyder, at hvis man som bruger oplever, at Facebook ikke tager en anmeldelse seriøst, så kan man kontakte WAM, som går direkte til Facebook. Det at WAM har så mange kvindeorganisationer bag sig globalt set, giver dem en tyngde og en vægt, der betyder, at Facebook er nødt til at lytte til dem, og 70 procent af alle deres anmeldelser har faktisk ført til en fjernelse af indholdet. Desværre er det de færreste Facebook-brugere, som indberetter det her indhold, der er klar over, at hvis de får et afslag, kan de gå videre til WAM, siger Ulla Tornemand Larsen.

Ifølge talsperson for Facebook i Norden, Jan Fredriksson, er det ikke afgørende, at det er en magtfuld organisation, der indberetter anmeldelsen.

Vi skelner ikke mellem, hvorvidt klagen kommer fra en enkeltperson eller en organisation. Hvad der derimod har en betydning, er kvaliteten af klagerapporten. Med kvalitet mener jeg, hvordan et individ forklarer indholdet og konteksten. Og måske er organisationer generelt mere omhyggelige med at forklare, hvorfor noget indhold skal fjernes, siger han og råder dermed brugere, der ønsker at klage, til at være omhyggelige med at begrunde, hvorfor de ønsker noget specifikt indhold fjernet.

Jan Fredriksson påpeger desuden, at den nye udmelding omkring fjernelse af annoncer fra kontroversielle sider ikke indvirker på arbejdet med at fjerne sexistisk indhold:

Facebook ønsker at forbedre begge dele. Indhold, der angriber kvinder bliver nu fjernet oftere end før. Men der er tale om en lang proces, hvor Facebook forsøger at finde balancen mellem at fjerne stødende indhold, samtidig med at vi ønsker at beskytte ytringsfriheden, siger han.

Sider som "Whore Torture", der viser grafiske billeder af forslåede og myrdede kvinder, er blandt de sider, der har overlevet de nye kriterier for fjernelse af sexistisk indhold, men Jan Fredriksson ønsker ikke at kommentere på specifikke sider inde på Facebook, og de overvejelser der ligger bag.