Pædofili-sag blev for virkelig til reality-tv

June Shannon fra den kontroversielle realityserie ”Here Comes Honey Boo Boo” kommer sammen med en mand dømt for seksuelle overgreb på den ældste af hendes fire døtre Foto: REUTERS/Carlo Allegri/Files

En pædofilisag tager livet af en populær tv-serie i USA og åbner for en debat om etik og realitygenren

Den bramfri hvide underklassefamilie i den populære og kontroversielle realityserie ”Here Comes Honey Boo Boo” (Her kommer Honey Boo Boo) er for nogle tv-seere billedet på et moderne amerikansk mareridt. De har deller og dårlige tænder, de piller næse, de ræber, de klipper rabatkuponer og spiser påfund som ”sketti”: spaghetti med ketchup og margarineklatter.

Men de cirka to millioner amerikanere, der kiggede med, når et nyt afsnit om ni-årige Alana (bedre kendt som ”Honey Boo Boo”) og hendes højrøstede familie rullede hen over skærmen, må nu lede efter anden underholdning. Efter at det kom frem, at familiens matriark, 33-årige ”Mama June” Shannon, kommer sammen med en mand dømt for seksuelle overgreb på den ældste af hendes fire døtre, bekendtgjorde tv-stationen TLC, at den aflyser serien. De sociale myndigheder tager nu stilling til familiens fremtid. 

Seriens dramatiske afslutning giver næring til en voksende debat om, hvornår den autenticitet, som producenterne af realityserierne jagter, bliver for autentisk. Skandalen om ”Here Comes Honey Boo Boo” kommer i slipstrømmen på en række andre sager, hvor reality tv-stjerner har krydset en etisk tærskel og efterladt seerne med en dårlig smag i munden.

I onlinemediet Buzzfeed påpeger skribenten Ryan Broderick, at ”Here Comes Honey Boo Boo” og andre realityprogrammer, der spiller på middelklassens fascination og frastødelse af USA’s fattige hvide underklasse, alle rejser den samme problematik.

”Når du tager virkelige amerikanere, der har levet under fattigdomsgrænsen, og trækker dem ind i popkulturens spotlys, så kommer den dystre realitet om, hvad det betyder at være fattig i Amerika, med dem,” skriver han.

TLC er nu på listen af de tv-stationer, der har opdaget, at når det gælder realitygenrens underholdende stjerner, er virkeligheden ikke altid lige morsom, konstaterer tv-kritikeren Brian Lowry i magasinet Variety.

”Men ærligt talt, hvorfor skulle nogen være overraskede? Når alt kommer til alt, er hovedårsagen til disse programmers eksistens, ud over de budgetmæssige overvejelser, netop de let antændelige aspekter af at udvælge sådanne personligheder,” skriver han. 

Sagen om ”Here Comes Honey Boo Boo” bør mane til eftertanke, skriver også Jennifer Gerson Uffalussy i den britiske avis The Guardians blog om amerikansk tv-underholdning.

”Kræver det virkelig noget så ekstremt som at lade en børnemisbruger ind i en families hjem at få seerne til at føle, at adgangsbilletten til deres yndlingsstjerners liv bør indebære nogle forbehold? På den anden side, bør de, der har besluttet at udsætte deres familie for realityfjernsyns heftige eksponering, tage anstød, når deres publikum ikke længere er beundrende og føler sig berettiget til at fælde dom over deres personlige valg?” skriver hun.

Den rapmundede Honey Boo Boo og hendes excentriske familie fra den landlige sydstat Georgia var fra begyndelsen en uimodståelig skydeskive for kritikere af den moderne amerikanske livsstil. Familien blev nedgjort for at være fed, dum og uciviliseret, men realityserien er et indblik i en moderne amerikansk socialrealisme, påpeger flere iagttagere. Som tv-kritikeren Hank Stuever skrev i Washington Post, da en ny sæson af programmet begyndte sidste år:

”Selv hvis den er fuldstændig indstuderet, så forekommer 'Here Comes Honey Boo Boo' i mine øjne lige så ægte, som dokumentarfotografier af den store depression. Landarbejder-migranter fra 1930'erne forekommer så stoiske i sepia-fotografier, fordi vi ikke kan høre dem slås om en pose ostepops. Uanset hvor svært det er for 'Honey Boo Boo'-kritikere at sluge, så mener jeg, at programmet er en passende dokument for vor tid, god eller dårlig.”