Medieetik

Ritzau Scanpix/Iris
1. Om medieetik

Er medierne hævet over loven?

Der er føjet endnu en sag til rækken, hvor medier er blevet dømt for at bryde loven med deres journalistik. Men det har næppe nogen effekt på tilliden hertil, siger medieforsker, der peger på, at medierne altid kan bruge den højt profilerede ytringsfrihed som skjold, når de træder ved siden af

5 hyppige etiske diskussioner i redaktionslokalet:

1. Manipulation af nyheder: Er journalisten kritisk nok over for kilder og parter? Er billederne kunstigt ændrede?

2. Offentlighedens interesse: Skal militære hemmeligheder ud til offentligheden? Hvilke historier tjener samfundet højere end en tavshedspligt pålagt medierne af myndighederne?

3. Privatlivets fred: Hvilke artikler er det rimeligt at skrive om en kendt person imod personens vilje? Hvilke hemmeligheder i en politikers liv skal holdes private?

4. Chok-grænser: Skal man vise lig eller legemsdele, der er løsrevet fra kroppen? Hvor megen nøgenhed skal man vise?

5. Konflikter med loven: Skal man holde sine kilder hemmelige, selvom loven siger, at man har pligt til at offentliggøre deres navne? Er det rimeligt at bruge undercover-agenter i rockermiljøer?

2. Medier i dag

Klassiske nyhedsmedier er under forandring

2016 har været et politisk revolutionsår, og hvis klassiske nyhedsmedier vil overleve revolutionen, må de forandre sig, lyder budskabet fra verdens skarpeste iagttagere af mediernes udvikling

Facebook, Twitter og Google har taget magten

Internettet blev engang hyldet som en velsignelse for demokratiet. Men nu advarer eksperter om, at giganter som Facebook, Twitter og Google har fået for megen magt over os

Medier tager lige så meget af vores tid som fast arbejde

Danskerne bruger tv, radio og trykte medier for at følge med og blive klogere, men i høj grad også for at holde kedsomheden på afstand, konstaterer medieforsker, som er på vej med en rapport om medieudviklingen i 2018

Interview

Presseetikken er uberørt af politisk korrekthed og krænkelseskultur

Etik.dk har talt med lektor Thomas Pallesen fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole for at få et billede af det medieretslige og presseetiske landskab i Danmark anno 2019.

Dansk journalistik har stigende kvalitet

Høje professionelle idealer, få brud på etiske regler og flere og bedre kilder præger ifølge nye rapporter fra Roskilde Universitet danske journalisters arbejde

3. Sociale medier

Hvad driver hadet på internettet?

Hadefulde og grove kommentarer på internettet er hverdagskost for danske debattører, særligt når det kommer til emner som køn og indvandrere. Nogle afholder sig helt fra at ytre sig eller melder sig ud af debatten i perioder. Men det onde vinder, hvis man ikke tør sige, hvad man mener, siger en af dem, der har prøvet at være i orkanens øje

4. Etiske udfordringer

Er det i orden, at medierne laver reklamer, der ligner journalistik?

Flere aviser bringer annoncørbetalt indhold, der i sprog og opbygning ligner den journalistik, de ellers producerer. Men selvom formatet kan sikre de økonomisk trængte aviser en bedre indtjening, risikerer reklamer forklædt som journalistik at underminere selve journalistikkens troværdighed, vurderer medieforsker

Har en eks-kriminel ret til at få slettet sit navn fra artikler?

MED AFSTEMNING Medierne får jævnligt henvendelser fra folk, som ønsker at få slettet artikler om deres kriminelle fortid. Norsk presse har for nylig udformet fælles etiske retningslinjer på området, og det samme er på vej i Danmark

Må man bruge børn som kilder i en voksen debat?

Det kan være svært for børn at overskue konsekvenserne af at medvirke i medierne, og derfor skal man være påpasselig med at bruge dem, siger forsker. Men det er vigtigt at høre børns stemme i debatten, siger formand for Dansk Ungdoms Fællesråd

Er det i orden, at medierne bruger grimt sprog?

Medierne skal være forbilleder på det gode sprog, mener Mikael Arendt Laursen, generalsekretær i KLF - Kirke og Medier, der for en uge siden præsenterede en rapport, der viste, at mange danskere er utilfredse med sproget i medierne. Forskningschef i sprog på Journalisthøjskolen er uenig og synes, at medierne skal afspejle samfundets sprogbrug

5. Journalistens rolle
Interview

Kommunikationsrådgiver: "Narcissistjournalister” fylder for meget i pressen

Kommunikationsrådgiver Kresten Schultz Jørgensen har på Facebook langet ud efter tidens ”narcissistjournalister”, efter at den amerikanske forfatter Siri Hustvedt for nylig måtte irettesætte en dansk journalist. Uredigerede egoer fylder for meget i pressen, mener han

Kan du stole på en journalist, der bijobber for kilderne?

Flere markante DR-journalister bijobber også for virksomheder og organisationer. Bijobbene er ikke bare en udfordring for mediernes troværdighed, men også for den offentlige debat, mener ekspert

6. Satire

Krænkelseskultur rammer satiren

En af verdens førende aviser, The New York Times, vil ikke længere trykke politiske satiretegninger. Den politiske satire er under pres i hele verden, men særligt i USA

7. Billeder og etik

Skal der lig på forsiden for at skabe forståelse for flygtninge?

Billederne af en død treårig bådflygtning har fyldt medierne og oprørt hele verden. Men de har også skabt en etisk debat om brugen af billederne og om, hvorvidt de overhovedet gør en forskel. Red Barnet advarer mod forråelse

Dilemma

Er det over grænsen at udstille nøgne kroppe som underholdning i bedste sendetid?

I et nyt datingprogram på TV 2 Zulu skal deltagerne vælge en date blandt fem splitternøgne kroppe. Filosof og debattør Eva Agnete Selsing kalder programmet et ”elendighedstegn” og udtryk for en skamløs, vulgær kultur, mens TV 2 Zulus indholdschef Sune Roland siger, at programmet er et opgør med de unges perfekthedskultur

8. Medieetik og tro

Kritik: DR skruer ned for trosstof

Det er en klar nedprioritering af trosstoffet, når DR sløjfer trosprogrammer og lancerer to nye, hvoraf det ene ikke har tro som hovedfokus, mener tidligere redaktør

9. Konkrete sager
Mediekommentar

Ubådssagen: Når medierne mister proportionssansen

Medieredaktionerne har det med at miste proportionssansen. Hvor vigtigt er det egentlig, at seere og lyttere dag efter dag ”orienteres” så massivt om en mordsag, der nøgternt set kun angår en lille hårdtramt kreds af pårørende?

Manden, der hackede sig helt til tops

Julian Assange, den 39-årige australske talsmand og chefredaktør for WikiLeaks, har en fortid som kriminel computerhacker. I dag er han berømt og berygtet for verdens- historiens mest omfattende offentliggørelse af hemmelige dokumenter

Interview

Hvilke etiske spørgsmål rejser Se og Hør-sagen?

Den store medieskandale om Se og Hørs brug af den såkaldte tys-tys-kilde er ikke kun et spørgsmål om lovligt og ulovligt - den kaster også lys over flere væsentlige etiske dilemmaer, som kan få betydning for mediehusenes praksis fremover, mener mediejournalist Kurt Strand

10. Seneste artikler
Interview

Presseetikken er uberørt af politisk korrekthed og krænkelseskultur

Etik.dk har talt med lektor Thomas Pallesen fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole for at få et billede af det medieretslige og presseetiske landskab i Danmark anno 2019.

Medier tager lige så meget af vores tid som fast arbejde

Danskerne bruger tv, radio og trykte medier for at følge med og blive klogere, men i høj grad også for at holde kedsomheden på afstand, konstaterer medieforsker, som er på vej med en rapport om medieudviklingen i 2018

Mediekommentar

Henrik Sass Larsens boykot af interviews er inspirerende

Henrik Sass Larsens (S) udmelding om kun at stille op til interviews fire gange om året kan i høj grad bruges som inspiration for landets journalister, der trænger til at overveje, om det politiske dækkes på bedste vis, skriver præst og debattør

Ny Ikea-reklame giver rabat til gravide

I en ny annonce fra Ikea inviterer møbelgiganten kvinder til at tisse på en reklame og få rabat, hvis de er gravide

Ny datingside lokker kunder til med gravsted

Det er til grænsen, når en ny datingapp laver reklame for sig selv med et fingeret gravsted midt i byen, mener etikeksperter. Firmaet bag ønsker at sætte fokus på den fortabte kærlighed i det digitale univers

Mediekommentar

Ubådssagen: Når medierne mister proportionssansen

Medieredaktionerne har det med at miste proportionssansen. Hvor vigtigt er det egentlig, at seere og lyttere dag efter dag ”orienteres” så massivt om en mordsag, der nøgternt set kun angår en lille hårdtramt kreds af pårørende?

Medieforsker: Dækningen af ubådssag styres af læserne

Nye oplysninger har intensiveret dækningen af ubådsmysteriet, der skridt for skridt nærmer sig en opklaring. Morten Skovsgaard, lektor på Syddansk Universitet i Center for Journalistik reflekterer over mediernes dækning af sagen

Et kig i krystalkuglen

Clairvoyante hitter i tv og ugeblade

Både kendisser og almindelige danskere får rådgivning fra spirituelle vejledere i tv-programmer og ugebladsformater som ”Nærkontakt” og ”John ser alt”. Men hvilket ansvar har medierne? Afspejler de en tendens hos danskerne, eller skaber de den?

Se flere