Dilemma: Er det i orden at dramatisere Breiviks manifest?

Arkivfoto af CAFE TEATRET. // Inden længe får københavnerne mulighed for at tilbringe en aften i selskab med Anders Breivik og hans politiske manifest. Det sker, når Cafe Teatret sidst på sommeren sætter forestillingen ""Manifest 2083"" op på de skrå brædder, og de planer deler kulturlivets parter, skriver DR København. (Foto: JØRGEN JESSEN/Scanpix 2012) Foto: JØRGEN JESSEN

MED AFSTEMNING Dansk teater dramatiserer den norske massemorders manifest. Pårørende og norsk teater er forarget, mens flere danske teaterfolk respekterer ideen

Planerne om at opføre massemorderen Anders Behrings Breiviks manifest i en monolog på det danske CaféTeatret vækker vrede hos de pårørende og forargelse i Norge.

Til sommer vil den kunstneriske leder af det københavnske teater, Christian Lollike, lade en skuespiller inkarnere Anders Behring Breivik og fremføre hans manifest i en monolog.

LÆS OGSÅ: Pårørende vil stoppe dansk Breivik-teater

Men CaféTeatrets planer møder allerede nu kritik, skriver Politiken.

"Det er en virkelig dårlig idé! Det er alt for tæt på. Jeg oplever det, som om nogen forsøger at tjene penge på andres sorg. Stykket bliver en slags accept af hans handlinger," siger Per Balch Sørensen til Politiken.

Han er far til danske Hanne Anette Balch Fjalestad, der i juli sidste år blev skudt af Breivik under det norske Arbeiterpartiets Ungdomsforbunds sommerlejr på øen Utøya.

I alt blev 77 personer dræbt enten ved bombeattentatet i Oslo eller den brutale nedslagtning på øen.

På CaféTeatret er argumentet for at opsætte stykket, at man kun ved at trænge ind i Anders Breiviks tankemønstre kan undgå en gentagelse af tragedien.

Monologen i stykket stammer således udelukkende fra hans 1500 sider lange manifest, der blev kendt efter massakren.

"Det var en forfærdelig tragedie, og Anders Behring Breiviks måde at henrette folk på var grusom. Men det tankesæt, der ligger bag handlingerne, er ikke enestående. Det er udtryk for et politisk ideologisk ståsted. Det kan ske igen," siger Christian Lollike.

Lollike begrunder sit valg af emne over for Politiken med, at det er "kunstens opgave at undersøge en begivenhed som Utøya-massakren":

"Jeg føler, jeg må undersøge dem. Lige så snart noget bliver stemplet som umenneskeligt, føler jeg en stærk trang til at tilegne mig det, forstå det, komme ind i det og finde ud af, hvad det er. Det er det, som i mine øjne er kunstens opgave," forklarer dramatikeren.

I det norske teatermiljø tager Erik Ulfsby, teaterchef for Det Norske Teater i Oslo, skarpt afstand fra den danske teaterleders planlagte stykke.

"Lollikes argument er en dårlig undskyldning for at lokke opmærksomhed til sit eget projekt," siger Erik Ulfsby til Politiken.

Politikens teaterredaktør, Monna Dithmer, er enig så vidt angår, at monologen kan blive en succes. Men hun er ikke enig i kritikken.
|
"Der vil absolut være et stort publikum til teaterstykket. Jeg tror, at mange gerne vil bruge teateret til andet end bare underholdning. De vil have et sted, hvor de kan reflektere over, hvorfor sådan nogle forfærdelige ting sker. Vi bliver ikke klogere af bare at lukke øjnene. De forfærdelige billeder, vi alle har efter massakren, kan måske bearbejdes på kunstens scene," siger Monna Dithmer til DR og uddyber:

"Vi har brug for at forstå, hvad der får et menneske til at begå disse forfærdelige handlinger. Vi kan ikke bare tie ham ihjel. Han er allerede massivt eksponeret i medierne, og det vil fortsætte. Lad os bruge kunsten og teatret til at forstå og bearbejde, hvad der ligger bag hans handlinger."

LÆS OGSÅ: Dansk Utøya-efterladt: Stop Breivik-teater

Teaterchef for Østre Gasværk, Pia Jette Hansen, mener ligefrem, at CaféTeatret i København gør sin pligt, når det vælger at sætte et stykke om den norske massemorder Anders Behring Breiviks manifest op.

"CaféTeatret gør jo det, at de er aktuelle og debatskabende, og det er jo også teatrets pligt. Jeg synes faktisk, at teatret tager handsken meget modigt op og sætter debatten på dagsordenen, og det har jeg egentlig respekt for," siger Pia Jette Hansen til ritzau.

På Kristeligt Dagblad tager kulturredaktør Michael Bach Henriksen kraftigt afstand til projektet. På grund af timingen.

"Der skal gå længere tid," siger han. "Kunstnere kastede sig heller ikke over Hitler og Stalin få måneder efter deres forbrydelser for at forstå dem bedre. Selvfølgelig kan man lave stor kunst på baggrund af historiske begivenheder, og selvfølgelig må teaterinstruktøren gøre, som han vil, men der skal en afstandens indsigt til, for at det kommer god kunst, og ikke bare plat spekulation, ud af det".

TEMA: Kultur og etik

TEMA: Anders Behring Breivik og Utøya-tragedien