Ville du se igennem fingre med snyd?

Hvad ville du gøre? Serie på etik.dk Foto: stock.xchng

MED AFSTEMNING "Hvad ville du gøre" er en serie på etik.dk med dilemmaer, som du skal tage stilling til

Peter underviser i matematik og datalogi i 3.G. på et større gymnasium i Nordjylland. Ved siden af den almindelige undervisning kører han et hjælpekursus matematik for elever, der har svært ved faget.

Et par måneder før hans 3.G.-matematikhold skal til den endelige, skriftlige prøve, afholdes terminsprøven. Peter retter opgaverne igennem og gør sig en mental note om, at han i de sidste måneder af året skal være særligt opmærksom på et par studerende, herunder Sara, som klarede sig bemærkelsesværdigt dårligt til terminsprøven.

Efter en matematiktime snakker han med hende, og hun indrømmer, at hun aldrig har fattet matematik. Men hun har brug for at bestå kurset for at kunne blive optaget på hendes drømmeuddannelse på universitetet.

Da eksamensdagen indtræffer, sidder alle matematikhold på gymnasiet i samme gymnastiksal og knokler på deres opgave. Men Sara er ikke til stede, opdager Peter til sin store overraskelse. Samtidig er der en anden ung mand, som Peter ikke umiddelbart mener at have set blandt alle skolens mange elever. Da den unge mand afleverer sin opgave, lægger Peter den derfor til side, så han kan kigge nærmere på den, når alle eleverne har forladt eksamenslokalet. Og ganske rigtigt: Der står Saras navn på opgaven.

Peter ved, at gymnasiets regler angående snyd er klokkeklare. Han ved, at han skal sige det videre til ledelsen, og så vil både Sara og hendes ven blive smidt ud af gymnasiet uden bestået eksamen. Og deres snyd vil komme til at stå i deres papirer, så hele deres fremtidige uddannelsesmuligheder besværliggøres. De har absolut gjort noget helt forkert. Og gymnasiet har en høj og velkendt andel snyd ifølge statistikken. Gymnasiet er nødt til at sende stærke signaler om, at snyd er noget, der slås hårdt ned på, for at undgå en stigning i den pinlige statistik.

Men fortjener disse to at blive statuerede eksempler, at få deres akademiske fremtid ødelagt? Er det fair at straffe disse to unge mennesker for deres generations ærgerlige snyd-statisik? Især når Sara synes at være blevet drevet til snyd af en næsten hjælpeløs følelse af frygt? Gymnasielæreren Peter befinder sig i et rigtigt-eller-rigtigt-dilemma med retfærdighedssansen versus en trang til at udvise nåde. Skal han simpelthen bede Sara om at tage eksamensprøven om? Han har det i sin magt at gøre det.

Peter beslutter sig for at kalde de to unge mennesker ind på sit kontor. Den unge mand, viser det sig, er Saras kæreste, og han læser allerede på universitetet. Hvis Peter melder ham, bliver han smidt ud af universitetet. Peter lader dem vide, hvor store problemer de er i, og sender dem hjem igen. Så sætter han sig ned og overvejer, hvad han skal gøre.

Hvad skal Peter gøre? Hvad ville du gøre?

Giv din mening til kende i afstemningen og/eller skriv dit svar i kommentarfeltet herunder.

(Inspiration: globalethics.org)