Oplevelser er det store gavehit

pakke, gave, jul, julegave, pakker

Danskerne vil i år bruge 8,2 milliarder kroner i julehandelen. Af disse penge går en stigende del til oplevelsesgaver som hotelophold og madkurser. Vi er ved at løbe tør for gaveønsker, lyder forklaringen

Julen er hjerternes fest. Og gavernes. I løbet af december vil vi handle og shoppe for i alt 8,2 milliarder kroner, vurderer Dansk Erhverv. Det er næsten to milliarder mere, end vi forbruger i en gennemsnitsmåned. I år går en stor del af det øgede forbrug til såkaldte oplevelsesgaver.

Oplevelsesgaver dækker over alt fra sushikurser og øl-smagning til faldskærms- udspring og hotelophold - med andre ord alt, der karakteriseres som en oplevelse. Dansk Erhverv, som op til julemåneden har foretaget en handelsundersøgelse blandt 229 detailvirksomheder, peger på, at branchen for oplevelsesgaver i år er i kraftig vækst.

"I takt med at danskernes velstandsniveau er steget, kan det være svært at finde på en gave, som folk står og mangler. At give en oplevelse er en anden form for gave, som kan deles med andre. Gaven bliver simpelthen en oplevelse i sig selv," siger Mette Feifer, chefkonsulent hos Dansk Erhverv.

Branchen for oplevelsesgaver er ikke med i den undersøgelse, Dansk Erhverv har foretaget, men Mette Feifer understreger, at oplevelsesgaver har vundet gradvist frem de seneste år og denne december slår endnu mere igennem i julehandelen.

Det oplever man hos Danske Kroer&Hoteller, som hvert år sælger oplevelsesgavekort for et tocifret millionbeløb. Af dette millionbeløb kommer cirka en fjerdedel ind alene ved julesalget.

"De seneste tre-fire år har vores salg af oplevelsesgavekort været stærkt stigende, og i år har vi indtil nu haft et fantastisk godt salg. Vi forventer helt sikkert at kunne holde det gode salg i december, og det store ryk kommer i de sidste uger op mod jul," siger Jørgen Christensen, direktør for Danske Kroer&Hoteller.

Også hos virksomheden Oplevelsesgaver.dk mærkes efterspørgselen på oplevelsesgaver. I år tegner julegavehittet til at blive chokolademassage til kvinder og Ferrari-køretur til mænd, fortæller direktør Nicolai Bille Krogh.

"Vi oplever kraftig vækst generelt, og vi har store forventninger til decembers salg. Vi har travlt med at forberede julesalget, for sidste år var juleomsætningen fire-fem gange større end i en almindelig måned. Vi gik fra cirka 2000 solgte gavekort til cirka 10.000. I år regner vi med, at stilen holder."

Den danske julehandel vil i år vokse cirka 200 millioner kroner i forhold til sidste år, og hvor branchen for oplevelsesgaver i år nyder eksplosiv fremgang, ligger andre brancher stabilt i toppen af danskernes juleforbrug. Specielt brancherne for legetøj, spil, køkkenudstyr, smykker og bøger vil ligesom de foregående år skovle penge ind i december. Eksempelvis tjener spil- og legetøjsforhandlere en fjerdedel af årets omsætning alene i december.

"De seneste mange år har de samme brancher ligget i toppen over julehandlen. På den måde er nogle brancher meget julehandelsfølsomme, fordi en god julehandel kan redde årets omsætning," siger Mette Feifer fra Dansk Erhverv.

gehlert@k.dk