Etik afgør flere forbrugeres valg

Forbrugere bruger i stigende grad etikken som rettesnor. - Foto: colourbox.com

Næsten hver anden dansker har det seneste halve år sagt nej tak til et produkt af etiske grunde. Dansk Erhverv råder virksomhederne til at tage forbrugeretik alvorligt

"Kære alle! I denne uge sælger Netto julepynt i form af små egern og dådyr med pels. Denne pels stammer fra Kina, hvor pelsningen foregår, mens dyret (hund, kat og ræv) er levende. Dyret dør cirka 5-10 minutter efter pelsningen af smerte. Håber, I undlader at købe egern og dådyr i Netto. Send gerne denne sms videre."

Denne besked tikkede ind på tusindvis af mobiltelefoner i sidste uge. Kort efter trak Netto den pelsede julepynt tilbage med besked om, at de nu ville undersøge pyntedyrene nærmere.

Og det gjorde de klogt i. En helt ny undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at 43 procent af forbrugerne det seneste halve år har fravalgt produkter eller virksomheder ud fra etiske, sociale eller miljømæssige overvejelser.

– Det er overraskende, at andelen er så stor. Det viser, at det er et emne, som virksomhederne skal tage alvorligt. De skal holde sig for øje, at der er rigtig mange borgere, der tager negativ stilling, siger chefkonsulent Lotte Engbæk Larsen fra Dansk Erhverv.

Breder sig hurtigt
Historien om pelsdyrene viser også, at de nye kommunikationsformer kan sprede budskaber til mange forbrugere på meget kort tid.

– Globalisering og internettet giver mulighed for, at forbrugerne kan koble sig op på nyheder om emner, de brænder for: menneskerettigheder, dyr eller miljø. Og informationerne breder sig hurtigt via en facebook-gruppe eller en sms-kæde, siger Lotte Engbæk Larsen.

Judith Kyst er generalsekretær i Fairtrade Mærket Danmark. Hun mener, at forbrugernes fravalg af produkter er tilbage på dagsordenen efter mange år med tilvalg af for eksempel økologi og bæredygtig handel.

– Fravalg som dagsorden er blevet meget mere markant. Det havde sin storhedstid for 15 år siden med boykot af fransk vin på grund af atomprøvesprængninger, men på det seneste har man set en ny boykotbølge hjulpet på vej af kritisk presse, siger Judith Kyst.

Nemmere at vælge fra
Og ifølge direktør i Forbrugerrådet Rasmus Kjeldahl er det faktisk ofte nemmere for forbrugeren at vælge et produkt fra end til:

– Når man handler, kan det være svært at vide, hvilke produkter der er mest etiske, med mindre man har studeret det meget nøje. Og når det handler om brands, arbejder de meget på, at vi skal huske dem. Derfor slår det hårdt, hvis de bliver forbundet med noget negativt som for eksempel børnearbejde, siger Rasmus Kjeldahl og peger på, at de største mærker af samme årsag faktisk er begyndt at bruge flere ressourcer på at sikre, at tingene er i orden.

I historien om julepelsdyrene fra Netto kunne supermarkedskæden efterfølgende dokumentere, at pelsen ikke stammede fra levende pelsede dyr.

De endte deres dage på et slagteri med helt andre metoder. Og det var ikke pels fra hunde og katte, men fra køer og dåvildt. Men som Nettos direktør Morten Kaas udtalte: "Hvis der er den mindste tvivl om et produkt, så handler vi ikke med det".

Sagligt grundlag
DanWatch er en uafhængig organisation, der dokumenterer konsekvenserne af både danske og udenlandske virksomheders investeringer, indkøb, handel og produktion i udlandet. Netop for at give forbrugerne mulighed for at vælge varer på et sagligt grundlag frem for ud fra rygter, forklarer sekretariatschef Anne Skjerning:

– Vi graver i tingene på forbrugernes vegne, fordi vi ikke forventer, at hr. og fru Danmark har overskuddet til selv at lave denne her research, inden de går ned i supermarkedet. Det er en rigtig stor udfordring at orientere sig i, hvad der er etisk ansvarligt forbrug, og det kan tage afsindigt lang tid. Der kan også være forskellige budskaber, der strider imod hinanden, siger Anne Skjerning, der råder forbrugerne til at se på, om kilden er troværdig.

vaaben@kristeligt-dagblad.dk