Hvor går grænsen mellem skræddersyede kundeoplevelser og overvågning?

Ansigtet er fremtidens id-kort. Allerede nu har man mulighed for at bruge ansigtet som en brugervenlig sikkerhedslås til telefoner, men de færreste har et overblik over konsekvenserne

Ved at kaste et hurtigt blik mod skærmen låser Thomas Falkenhagen sin telefon op. Det kræver hverken adgangskode eller knapper. For han har ladet sit ansigt indscanne på den nye iPhone fra teknologigiganten Apple og bruger nu blikket som digital lås.

”Jeg ved, at den kan kende mit ansigt fra en million andres, og det sikrer mig, at telefonen ikke kan låses op, hvis den bliver stjålet. Jeg har det for brugervenligheden og sikkerhedens skyld,” siger Thomas Falkenhagen.

I denne måned er Apples telefon kommet til Danmark, og snart vil ansigtsgenkendelsesfunktionen derfor være at finde i mange danskeres lommer.

Men hvor langt er vi egentlig med brugen af ansigtsgenkendelse i Danmark? Seniorrådgiver i konsulentvirksomheden KPMG Michael Birkebæk Jensen rådgiver danske virksomheder i den nye teknologi.

”Teknologien gemmer dit ansigt lokalt på telefonen, og oplysningerne kan umiddelbart ikke misbruges, så længe de ligger der og ikke sendes op i ’skyen’. Apple bruger nøjagtige 3D-billeder, men der er mange måder at udnytte en biometri som ansigtsgenkendelse på. I Danmark har vi allerede flere brancher som eksempelvis butikker, der er i gang med at eksperimentere med at analysere folks bevægelser. Hvilket specifikt produkt fanger den enkeltes øjne på hylden i supermarkedet? Hvordan er dit humør? Er du stresset? Hvilken alder har du? Få steder har man installeret digitale reklamesøjler, der kan bruges til at se på dig fra det sekund, du træder ind i butikken. Det kan være en skærm, der typisk står ved indgangen, og som så kan justere reklamerne i butikken til dig. Den nye type teknologi kan give folk bedre kundeoplevelser, der er rettet mod den enkelte bruger,” siger Michael Birkebæk Jensen.