Fælles Forandring - efterskolernes verdensmålsfestival

Ét glas vand, én blyant og én FÆLLES FORANDRING

Elever fra Baunehøj Efterskole skaber et telt fuld af "Poesi og lydkunst med vand". Der står i alt fem unge mennesker foran stolene, der alle er besat med elever fra forskellige efterskoler. Fælles Forandring - efterskolernes verdensmålsfestival er i fuld gang og ny skal det handle om vand og kunst.

Der befinder sig lige nu ca. 500 elever fra henholdsvis Flakkebjerg-, Baunehøj-, Faxehus-, Smededal-, Sejergaarden- og Kastanievej Efterskole i den lille by Flakkebjerg lidt uden for Slagelse. På Flakkebjerg Efterskoles græsplæne er der slået en scene og 17 telte op - alle tilknyttet et verdensmål. I telt nr. 14 er workshoppen omkring liv i havet i fuld gang.

”En vandhane, som drypper én gang i sekundet, fører til et vandspil på 10.000 liter på et år”. Imens drengen fortsætter sin opremsning af facts omkring menneskets vandforbrug, begynder de to piger fra Baunehøj Efterskole at puste luft ned i vandfyldte glas via sugerør.

Blob. Blob. Blob.

Lyden af boblende vand fylder teltet. Publikum retter blikket mod højtaleren i hjørnet af teltet, da den pludselig begynder at spille musik fra Disney klassikeren ”Ariel”. Fortælleren fortsætter: ”I saltede peanuts er der ét gram vand pr. 100 gram peanuts”.

En kollektiv skriveøvelse
Med ét stopper alle de mange lyde - Facts, bobler og Disney musik. Eleverne fra Baunehøj Efterskole lader stilheden indfinde sig, inden en af pigerne træder et skridt frem mod publikum.

Hun fortæller, hvordan de, hende og hendes venner, kommer fra Baunehøj Efterskoles forfatterlinje og hvordan de i løbet af denne workshop, vil lave nogle skriveøvelser med gæsterne i teltet - alle omhandlende verdensmål 14 – livet i havet.

Overalt på pladsen er workshops i gang. Plænen imellem teltene er fyldt med glade efterskoleelever, der er mødt op med en fælles intention om at lære om verdensmålene, møde nye mennesker og vise omverdenen, at det er muligt at skabe en fælles forandring - hvis blot man tror nok på det.

Fællesoplæsning med rim
Første opgave i telt 14 er meget enkel: Skriv en masse sætninger, der alle ender med et ord, der rimer på vand. Ikke andre benspænd. Blot én opgave. En, to, tre - skriv!

Lyden af blyanter, der kradser mod papir, fylder teltet sammen med lyden af bobler, som Baunehøj Efterskole igen skaber med sugerør, glas og vand. Publikum er koncentrerede om deres papirer, men inden workshoppens værter fra Baunehøj Efterskole stopper skriveriet, bliver der lige delt et par rim.

Alle blandt publikum trykker deres papirer ind til sig, da Baunehøj Efterskoles elever stopper den første skriveøvelse. Man kan mærke, hvordan den frie skrive opgave kan være en gyser at skulle dele for visse deltagere. Ingen får dog lov til at slippe for at dele deres produkt.

Men ingen skal gøre det alene heller. Næste kommando fra Baunehøj Efterskoles elever er lidt mere kompliceret. ”Vi skal nu alle læse op. Samtidig. I skal læse med et lydniveau, der passer til den musik vi spiller”

En, To, Tre - læs! Og så spreder en masse stemmer sig ellers i teltet. Stemmerne flyder sammen og bliver til en høj messen.

”Vand er min mand, det kan være i en spand,” lyder det fra en af publikummerne. Baunehøj Efterskoles elever skruer ned for musikken og den højrøstede messen bliver til en stille summen. Musikken bliver højere og stemmerne følger med. Oplæsningen er en rejse. Et bjergpas der bliver passeret. Op og ned bevæger de sig. Som musikkens rejse ender, slukkes stemmerne også.

Nye mennesker - nye forandringer
Værterne fra Baunehøj Efterskole gør klar til næste øvelse. Der bliver snakket blandt publikum. Nye samtaler opstår blandt nye venner. I løbet af hele dagen krydses veje, der ellers ikke ville være krydset. Samtaler opstår, som ellers ikke ville være opstået. Til Fælles Forandring - efterskolernes verdensmålsfestival mødes nye mennesker.

Idéer bliver delt. Forandring bliver skabt af intentionen om den. Om et år vil en række nye efterskole elever mødes med intentionen om at skabe en fælles forandring - en nyere forandring end den, der blev skabt i år.