LUK

Det ser ud som om at du ikke er logget ind

Log ind for at læse alle artikler

Glemt adgangskode? Klik her.

'Hot Hund' i Hellerup er hundeverdenens svar på eksklusivt design

48-årige Lisbeth fra Vangede besøger Hot Hund med sin malteser Vigga for at få gode råd til, hvordan hundens pels kan blive blankere. Indehaver Hans Henrik Frahm-Hansen beroliger den lidt nervøse hund med en tørret pølse fra butikkens sortiment af godbidder. – Foto: Cæciliie Philipa Vibe Pedersen.

Det handler om kvalitet, ikke om snobberi, fortæller ejer af butikken Hot Hund, der sælger creme de la creme, når det gælder udstyr til hunde

I vinduet ligger et bredt, sort halsbånd med cirka 600 små diamantlignende Swarovski-krystaller. Det koster 3500 kroner.

Det er kronjuvelerne til en granddanois. Det er for de modige, der elsker bling-bling, for det kræver lidt selvtillid. Vi lever i jantelovens land, siger Hans Henrik Frahm-Hansen.

Han er indehaver af butikken Hot Hund nord for København, som med hans egne ord sælger creme de la creme, når det gælder udstyr til hunde.

LÆS OGSÅ: Danskere bruger årligt milliarder på kæledyr

Halsbåndet er ingen storsællert han har solgt cirka 20 siden åbningen af butikken i 2006 og det samme gælder Le Corbusier lædersofaen med forkromet stålstel til 11.000 kroner.

Den sofa solgte godt i begyndelsen, men ikke så meget længere. Alting har sin tid.

Mindre kan også gøre det. De håndlavede masai-halsbånd til 300-400 kroner fra Kenya med matchende bælte til hundens ejer er populære. Det samme er hundesofaerne af kunstigt ruskind, som koster 500-1600 kroner. Kvaliteten skal være så god, at mennesker ville kunne bruge dem.

Jeg havde en kunde, der skulle kæle lidt med sin Fifi, og så vågnede han en time senere i hundesofaen. Hunden var for længst gået, og han havde fået sig en morfar.

Mange danskere betragter i dag hunden som et medlem af familien, fortæller Hans Henrik Frahm-Hansen, og derfor skal hunden også have det godt. Helst lige så godt som sin ejer. En tankegang, der for eksempel kommer til udtryk på en flaske hundeshampoo af det eksklusive mærke Paul Mitchell med skriften: Først testet på mennesker.

Trods finanskrisen er danskeres forbrug på kæledyr og udstyr ikke mindsket tværtimod er vores forbrug steget cirka 300 millioner på 10 år, viser tal fra Danmarks Statistik. Ifølge forskere er det især socialt anlagte kæledyr som hunde, der får os til at tømme pengepungen. Nogle vælger så at gå i Hot Hund.

Bare fordi man har hund, behøver det ikke trække ned på stilen i hjemmet, siger Hans Henrik Frahm-Hansen.

LÆS OGSÅ: Der er intet så skønt som en vuffeli-vov

Der findes rigtig meget skrammel på det her marked. Jeg tænkte, at det kan ikke være rigtigt, at man kun kan få hundesenge, som skal gemmes væk, når man får gæster. Så jeg begyndte at importere. Nu har vi været her siden 2006, og de gamle grossister er begyndt at vågne lidt op og købe noget, der ser ordentligt ud. Men man kan stadig få meget Kinabras.

En ældre kvinde med tegnebog af mærket Dolce Gabbana haster ind i butikken. Hun skal have 14 kilo foder med menneskeegnet fersk kød til sine to franske bulldogs. En sølvgrå Range Rover holder udenfor og venter på hende. Foderet har hun fået anbefalet af sine naboer ved huset i Frankrig. Hun haster videre.

Er det kun de rige fra whiskybæltet, der kommer i din butik?

Nej. De er selvfølgelig mine lokale kunder, men det er hr. og fru Jensen fra hele landet, der kommer. Jeg havde et par helt almindelige danskere, som spurgte, har du ikke noget rigtig lækkert til vores hund? Så solgte jeg dem den her, siger Hans Henrik Frahm-Hansen og viser en håndtaske i brun kalveskind med et hul med blød kant til hundens hoved, som koster 7000 kroner.

Er der ikke noget snobberi forbundet med sådan en butik?

Selvfølgelig er der nogle af de der, jeg handler kun i Hot Hund, siger han med affekteret stemme og tilbagelænet hoved.

Det er jeg faktisk stolt over, for bedre kompliment kan man vel næsten ikke få. Men nej, det handler ikke om at være fornem. Det handler om kvalitet, ikke om snobberi. Om at kunne præsentere en god butik, der ikke lugter af hamstertis.

Ind ad døren kommer Lisbeth, en 48-årig sundhedsplejerske fra Vangede, og malteseren Vigga på ni måneder, et livligt hvidt lammeskindstæppe med midterskilning på ryggen og hestehale foran på hovedet.

Lisbeth Fredsholm skal have råd om, hvordan malteserens pels kan blive blankere. Hundens tåreflåd farver også den hvide pels brun under øjnene.

Vi prøvede at koge hendes drikkevand i to måneder, men det hjalp ikke.

Lisbeth Fredsholm er fast kunde i Hot Hund. Hun har tidligere købt foder og legetøj en hæklet giraf og en hæklet bold til Vigga.

Det kan være svært at få små hunde som hende til at spise.

Er den et slags familiemedlem?

Jeg kan love dig for, at hun er en del af familien. Jeg har to teenagere, som elsker hende, og min mand, som ellers ikke er så glad for dyr, er vild med hende.

Lisbeth Fredsholm skal lige se de nyeste hundeseler, inden hun betaler, tager hunden i favnen og siger farvel. Blandt hundetøjet hænger en pilotjakke i ruskind, røde regnfrakker og strikketrøjer på størrelse med en vante. Fem meter med tøj på knager.

Har hunde virkelig brug for tøj?

Der er folk, der siger, nu må I holde op med tøj og alt det der, uden at de aner, hvad de taler om, siger Hans Henrik Frahm-Hansen.

Mange hunde har faktisk brug for tøj. Deres pels tilpasser sig ikke efter årstiderne som vilde dyr de lever ved radiatoren. Derfor kommer de hurtigt til at fryse udenfor, og nogle racer er bare ikke skabt til vores klima, siger han.

Og tilføjer, inden han må tage sig af endnu en kunde:

Spørgsmålet er bare, om det skal være kedeligt, eller om det skal være lidt lækkert.