Fri os for socialdemokratisk nypuritanisme

Bibelen er yderst tvetydig i sin holdning til de prostitution, mener Poul Joachim Stender. Her ses Maria Magdalene skildret af Caravaggio i 1596. - Foto: Wikimedia Commons

Der er et seksuelt lavtryk på vej ind over Danmark, mener Poul Joachim Stender, som opfordrer til at læse i Bibelen for at få et mere nuanceret syn på prostitution

Hvis man vil lange ud efter prostitution, kan man ikke bruge Bibelen, hverken som våben eller facitliste. Den er yderst tvetydig i sin holdning til de prostituerede og deres kunder.

Købesex er ikke noget, de hellige skrifter anbefaler. Navnlig ikke Paulus, der generelt er imod enhver form for sex. Men det er heller ikke ulovligt. Hverken Tamar eller Rahab, nogle af Bibelens mest berømte ludere, mødte nogen fordømmelse. Tværtimod blev de indføjet i Jesu slægtsregister. En ære og forfremmelse uden lige.

En respekteret mand som Samson fik ikke bibelske minuspoint for at have besøgt en skøge. Det gjorde Gilead heller ikke, som fik sin søn Jefta med en luder. Man møder heller ikke nogen fordømmelse af prostitution i beretningen om Salomo og de to skøger.

På et tidspunkt tillader Jesus sig at sige til en større forsamling af folk, der mente, at de med deres opførsel og meninger havde fået Herren på deres side: "Sandelig siger jeg jer: Toldere og skøger skal gå ind i Guds rige før jer".

Guds søn havde heller ikke noget imod at lade sig røre af en luder. Da han engang var til et måltid i en farisæers hus, brasede en prostitueret fra byen ind. Hun gik hen til ham med en krukke fuld af duftende, dyr olie og smurte hans krop langsomt ind i olien.

Det, der er foruroligende i de bibelske beretninger om prostitution, er, at det aldrig er skøgens liv, tanker og følelser, der er omdrejningspunktet. Det handler altid om manden eller samfundet eller religionen. Derfor er det vigtigt, at vi i diskussionen om, hvorvidt prostitution skal forbydes herhjemme eller ej, lader luderen og hendes liv være hovedpersonen.

Selvfølgelig skal vi ikke tillade, at kvinder fra østlandene og andre steder sættes til at være sexslaver med det formål at tjene penge hjem til pengegriske alfonser. Og selvfølgelig må vi hjælpe de mange narkoludere, så de kan komme bort fra en prostitution, der ofte ender med deres død. Den form for sex, der kan købes af dem, er ikke andet end destruktiv sex.

Men hvis man frivilligt arbejder med sex, er man ikke et offer. Ethvert menneske har en seksuel selvstændighed, som man også har ret til at bruge på prostitution. At begrænse den frihed, som Socialdemokraterne vil gøre ved at forbyde køb af sex, er ikke kun udtryk for den nypuritanisme, der synes at være på vej ind over Danmark som et seksuelt lavtryk. Det er også en stærk moralisering af menneskers seksualitet.

Poul Joachim Stender
Sognepræst i Kirke Saaby-Kisserup
Bogøvej 1,
Kirke Saaby