Kritik af abort er blevet tabuiseret

Dansk Reklame Film har afvist at vise en kampagnefilm om abort fra foreningen Retten til Liv i de danske biografer. Foto: Mikkel Østergaard

Kommer ytringsfriheden i klemme, når Dansk Reklame Film afviser at sende en reklame om abort fra foreningen Retten til Liv? Det burde ikke være illegitimt at sætte spørgsmålstegn ved abort, mener kønsforsker

Er debatten om abort blevet så ensidig, at der ikke er plads til en biografreklame, som taler imod abort? Det spørgsmål rejser sig, efter Dansk Reklame Film i sidste uge valgte at afvise en kampagne om netop denne problemstilling fra foreningen Retten til Liv. Angiveligt fordi en abortkampagne fra samme forening i 2013 skabte ”stort ubehag” for de kvindelige biografgæster.

Så snart spørgsmålet om abort bliver rejst i Danmark, bliver der hurtigt taget til genmæle, mener Karen Sjørup, der er kønsforsker på institut for samfund og globalisering ved Roskilde Universitet.

Den bredt accepterede holdning er nemlig, at abort er den enkelte kvindes eget valg, og at man ikke er tvunget til at inddrage hverken den potentielle far eller forældrene i den beslutning. Samtidig er det noget, kvinder har svært ved at tale om.

”Det er et meget tabubelagt emne at berøre. Hvis du får en abort, taler du højst med dine nærmeste veninder om det. Det er så ømtåleligt, for ideologisk og kulturelt forbinder vi kvinders største opgave og lykke i livet med et barn. Det at benægte et sådant lykkeobjekt er skamfuldt, og især i vores tid, hvor der bliver født så få børn. Derfor har vi valgt at nedtone det etiske dilemma og rationalisere det væk,” siger Karen Sjørup og tilføjer:

”Det har karakter af mord, som gør, at vi helst ikke vil tale om det. Der er en del kvinder, som tænker, at en abort er at fornægte moderskabet. Det sætter grænser, at kønnet og naturen træder imod os i forhold til vores selvbestemmelse og planter et nyt liv,” siger hun.

Selvom den aktuelle reklamekampagne fra Retten til Liv ifølge Karen Sjørup spiller på følelser, som kan være ubehagelige og krænkende, mener hun ikke, at det er i orden at afvise den. For dermed undlader man at tage en vigtig debat om abort.

”Det burde ikke være et illegitimt indlæg at sætte spørgsmålstegn ved abort. Man må have lov til at have det synspunkt og gå i dialog om, hvordan man kan forvalte det etiske dilemma på en anden måde, end man gør i dag,” siger hun.

Når Retten til Livs reklamekampagne ikke får lov til at blive vist i visse biografer, er det i al sin enkelthed, fordi de fleste mennesker er uenige i reklamens budskab, fortæller Klemens Kappel, der er lektor på institut for medier, erkendelse og formidling ved Københavns Universitet og blandt andet forsker i ytringsfrihed, og hvilken rolle, religiøse holdninger bør have i det offentlige rum.

Se filmen fra Retten til Liv her

”Det her er et meget godt eksempel på, hvordan den frie meningsdannelse kører. Man kan sige alting, men det betyder også, at alle aktører kan sige, at der er visse ting, de ikke vil høre på. I en situation, hvor 90 procent af befolkningen er tilfredse med den nuværende lovgivning om abort, er der mange aktører, som ikke ønsker at dele kampagnen,” siger Klemens Kappel, der karakteriserer abort som et af de sværeste og mest komplicerede etiske spørgsmål.

Han drager en sammenligning til tidligere kampagner, såsom de offentlige kampagner, der skal få flere til at tage stilling til organdonation. Disse kampagner opfatter vi som helt acceptable, men lavede myndighederne derimod en abortkampagne, som den Retten til Liv netop har lanceret, ville det være uacceptabelt.

”Godt nok er organdonation også omdiskuteret, men ser man på de grundlæggende etiske spørgsmål i organdonation, så er de ikke særlig kontroversielle. Det er et spørgsmål om, at nogle mennesker er døde, og at der derfor kan være en mening i at bruge deres organer. De grundlæggende etiske spørgsmål i abort er meget mere komplicerede. Det er meget sværere at sige, at abortmodstandere tager fejl, end at sige, at modstandere af organdonation tager fejl,” siger Klemens Kappel.

evBq0JmXtlQ