LUK

Det ser ud som om at du ikke er logget ind

Log ind for at dele artiklen

Glemt adgangskode? Klik her.

Forsker: Virksomheder tænker kun på etik for at gavne bundlinjen

”I USA tænker virksomheder i høj grad også på at tjene penge, men derudover har der været en etikbølge, som bygger på viljen til at gøre det rigtige for at gøre det rigtige. I Danmark ser det ud, som om vi har misset, hvad det går ud på. Vi tror, det handler om at kunne tjene penge på at være samfundsmæssigt ansvarlig,” siger lektor etik i danske virksomheder.

Der er kommet stærk fokus på virksomheders samfundsansvar, men ifølge forsker mangler der ofte en grundlæggende vision om at ville gøre det rigtige

Igennem de seneste 20 år har det været udbredt blandt forskere på handelshøjskolerne at tale om, hvordan det rent økonomisk kan betale sig for virksomheder at gøre det gode.

Tendensen til at tænke gode arbejdsforhold, miljøhensyn og gavnlige bidrag til lokalsamfundet sammen med markedsføring og indtjening går under modebetegnelsen Corporate Social Responsibility, som forkortes CSR og kan oversættes til virksomhedernes samfundsansvar.

Men ifølge Jacob Dahl Rendtorff, lektor i etik og virksomhedsstudier ved Roskilde Universitet, er det øgede fokus på CSR ikke nødvendigvis udtryk for, at virksomhederne reelt handler mere etisk korrekt.

Han har forsket i, hvordan virksomheder præsenterer deres egen etiske profil i strategiplaner og på deres hjemmesider, og han vurderer, at det mange steder ser ud til, at markedsføringen vejer tungere end selve viljen til at gøre det gode.

”I USA tænker virksomheder i høj grad også på at tjene penge, men derudover har der været en etikbølge, som bygger på viljen til at gøre det rigtige for at gøre det rigtige. I Danmark ser det ud, som om vi har misset, hvad det går ud på. Vi tror, det handler om at kunne tjene penge på at være samfundsmæssigt ansvarlig,” siger han.

Som eksempel nævner han tøjindustrien, som ikke har et specielt dårligt ry, og som kan markedsføre sig på forskellige CSR-tiltag, men uden at forholde sig til, at meget tøj produceres i u-lande af medarbejdere under stærkt kritisable arbejdsforhold.

”Problemet med forkortelser som CSR er, at det bliver et område, som en bestemt afdeling i virksomheden tager sig af, og som handler om at kommunikere en bestemt type information. Det bliver ikke nødvendigvis en etik, som gennemsyrer hele virksomheden,” forklarer Jacob Dahl Rendtorff.

I forbindelse med opbyggelsen af en internetportal over etiske virskomheder erfarede han, at ingen danske virksomheder var interesserede i at blive registreret som etisk, hvorimod alle gerne kommunikerer, at de er socialt ansvarlige.

”Der er i Danmark en berøringsangst over for etik, sandsynligvis fordi det signalerer noget religiøst. Danske virksomheders grundholdning om, at det handler om indtjening, nøjsomhed og rettidig omhu, bliver ikke udfordret,” påpeger etikforskeren.

Jacob Dahl Rendtorff tilføjer, at selvom amerikanske virksomheder sjældent skyr udsigten til at tjene penge, så er filantropi og et ønske om at skabe forandringer i retning af et bedre menneskeliv ofte en drivkraft. For eksempel for it-giganten Apples grundlægger, Steve Jobs, hvis overordnede visioner unægtelig skulle vise sig alligevel at give penge i kassen.

”I Danmark og Europa mangler virksomheder ofte den vision, som rækker ud over bundlinje-tænkningen, men som kan resultere i, at der for alvor kommer penge på bundlinjen. Etik-dagsordenen bliver ødelagt af, at vi altid skal tænke ind, at vi skal kunne tjene penge på den,” erklærer Jacob Dahl Rendtorff.

Jeremy Moon er professor ved CBS Handelshøjskolen i København og forsker i virksomheders samfundsansvar og bæredygtighed. Han synes. at kritikken er lovlig firkantet stillet op, men deler vurderingen af, at overskuddet ikke må overskygge etikken i CSR.

”Tænkningen i CSR er, at det at tjene penge og det at gøre det rette ikke er inkompatible størrelser. Hvis man kun tænker forretning og ikke etik, er det ikke CSR. Og hvis det kun foregår på ét kontor og ikke andre steder, fungerer det heller ikke. Men i mange virksomheder - også i Danmark - ser vi da også, at CSR varetages som så mange områder: Der er en afdeling, som er specialister, men som holder øje med hele virksomheden, og hvis ansvar det er at slå alarm over for den administrerende direktør, hvis de ser et etisk problem.”