Google afviser annoncer fra abortmodstandere

I marts stoppede Google annoncer fra abortmodstandere.

Reklamer for utroskab er i orden på Google, men ikke abortmodstand

Skriver man søgeordet abort hos søgemaskinen Google, dukker der ikke længere annoncer op for anti­abortforeningen Retten til Livs hjemmeside.

Det har der ellers gjort i flere år men i marts sagde Google stop med henvisning til virksomhedens annoncepolitik om ikke at sælge annoncer til websites, der relaterer til abort og samtidig anvender en voldelig sprogbrug eller bruger makabre billeder.

LÆS OGSÅ: Forsøg på ny offensiv i abortmodstand mislykkedes

Og eftersom Retten til Liv på sin hjemmeside omtaler abort som vold samt viser billeder af et aborteret foster, afviste Google annoncerne.

Vi finder det meget bekymrende. Tidligere har skolebørn, studerende og alle andre kunnet finde vores hjemmeside via annoncen på Google, når der blev søgt på abortrelaterede emner. Siden marts har vi haft et markant fald i antallet af besøgende. Vi plejede at få cirka 1000 besøgende gennem Google på en måned, siger Ellen Wibe Højlund fra Retten til Liv.

Ifølge hende er der tale om de facto politisk censur, fordi Googles i høj grad bestemmer brugernes færden på nettet.

Generalsekretær i Bibelselskabet Morten Thomsen Højsgaard bekræfter, at Google er en stor magtfaktor, og siger til den konkrete sag:

Det, vi ser, er et udtryk for, hvordan et helt privat mediemarked ville fungere i Danmark. Google har ikke public service-forpligtigelser, og så kan det være svært at komme til orde med budskaber, som ligger på fløjene. Google går i dette tilfælde efter en politisk korrekthed og et midtersegment i samfundet. Det kan man få flest kunder ved og tjene flest penge på. Men det gør også den etiske debat i vores samfund fattigere, siger Morten Thomsen Højs-gaard, der dog samtidig understreger, at Google har lov til at have de annonceregler, de vil og der måske også kan være nogle presseetiske overvejelser i ikke at annoncere for hjemmesider med billeder af døde fostre.

Retten til Liv oplyser dog, at de tidligere er blevet enige om ikke at henvise direkte til sider med billeder af aborterede fostre.

Googles annoncepolitik på området varierer fra land til land. Men i 2008 udspillede der sig en lignende sag i England, hvor Google også dengang afviste annoncer fra en kristen antiabortgruppe. Gruppen kritiserede dengang, at Google sagde nej til annoncer fra antiaborthjemmesider, men ja til annoncer for porno og utroskab.

Kommunikationschef Christine Sørensen i Google Danmark ønsker ikke at udtale sig om den konkrete sag.