Virksomheder vil gøre velgørenhed til hverdag

Den danske virksomhed YouMe Shopping vil gøre velgørenhed til en del af hverdagen Foto: .

Støtte til gode formål er på vej til at blive en mere naturlig del af hverdagen gennem vores forbrug, vurderer flere. Det kan betyde langt mere hjælp til verdens mest udsatte

Køb modetøj, elektronik eller rejser med rabat på internettet og få samtidig virksomheden bag til at donere et lille beløb til et velgørende formål, du selv vælger.

LÆS OGSÅ: Det må gerne være en god forretning at gøre godt

Denne gratis måde at være god på er fra i dag en realitet gennem den danske virksomhed YouMe Shopping. Konceptet er velkendt i flere andre lande, men er først nu ved at få fodfæste i Danmark. Og den kan meget vel hurtigt blive udbredt og skabe en ny velgørenhedskultur, lyder det fra flere eksperter.

Grundtanken er at gøre velgørenhed til en del af hverdagen frem for noget, vi gør til store indsamlinger et par gange om året. Et oplagt sted at begynde er at donere penge gennem vores forbrug, forklarer bestyrelsesformand i YouMe Shopping, Kasper Tikjøb Andersen:

Hvis vi virkelig vil rykke indsamlingskulturen i Danmark, skal vi gøre den til en del af vores livsstil, og her er forbruget helt centralt. Det er helt fint at betale et månedligt beløb til Verdensnaturfonden eller andre foreninger, men gennem vores forbrug sker velgørenheden mere hyppigt, man bliver hele tiden mindet om den, og så koster det ikke noget.

Non-profit virksomheden er indtil videre den eneste af sin art i Danmark, men flere vil følge ­ ikke mindst blandt virksomheder, der gør godheden til en del af forretningen, mener professor i virksomhedskommunikation på Aarhus Universitet Anne Ellerup Nielsen.

For selvom selve idéen med at forbinde særlige produkter med velgørenhed langt fra er ny, har den positive udvikling i handel via internettet skabt langt større muligheder for at samle de humanitære tilbud. Samtidig har virksomheders brug af velgørenhed og forbrugernes syn på denne brug ændret sig de seneste par år.

Vi er på vej væk fra den tankegang, at der er en modsætning mellem at forbruge og gøre noget godt. Bare de fattigste bliver hjulpet, gør det ikke noget, hvis virksomheden også tjener på det, og forbrugeren kan anskaffe sine foretrukne varer med god samvittighed. Det er en ny etik-forståelse, der formentlig hænger sammen med den generelle individualisering af samfundet, hvor styrkelse af forbrugerens identitet og selvforståelse ofte overtrumfer, hvor ren godheden skal være.

Stig Fog er selvstændig ekspert i humanitære indsamlinger og tror også, at forbrug og velgørenhed vil blive langt tættere forbundet end tidligere. Det skyldes ikke mindst, at social ansvarlighed bliver en stadig vigtigere del af markedsføringen. Og det er alt andet lige nemmere at knytte velgørenhed til salg af produkter frem for at skulle skabe et godt image ad mere traditionel vej. Lige som Anne Ellerup Nielsen er han derfor ret overbevist om, at denne nye velgørenhedskultur vil betyde markant flere millioner kroner til velgørenhed.

I dag giver private virksomheder mellem 100 og 150 millioner om året til velgørenhed, og det er ikke urealistisk, at det tal kan blive fordoblet med den nye indsamlingsform. Det vil dog stadig være private, der donerer klart størstedelen af alle de velgørende midler, så området vil ikke blive revolutioneret. Men det er stadig mange penge, og vigtigst af alt er det nye penge, for de fleste vil nok blive ved med at give til de store indsamlinger, siger han.