Falsk kunde lokker Aldi-ansatte i fælde

Aldi-butikker undersøger medarbejdernes arbejdsmoral og ærlighed ved hjælp af "hemmelige agenter". - Foto: Christian Lindgren Denmark

Aldi tester de ansattes ærlighed ved hjælp af en falsk kunde, der giver dem 100 kroner "fundet" i butikken

Den groveste sag af sin art, på grænsen til det svinske.

Sådan beskriver HK Handel den behandling, supermarkedskæden Aldi har givet 21-årige Julie Skovbølling Knudsen, skriver Politiken tirsdag.

I et år arbejdede hun på deltid i Aldi-butikken i Give. Men det stoppede brat 23. juni i år, da Aldis distriktschef ringede Julie Skovbølling op i privaten og stillede hende et enkelt spørgsmål:

- Han spurgte, om jeg havde fundet en hundredekroneseddel i butikken. Og da jeg svarede nej, suspenderede han mig på stedet.

Julie Skovbølling havde uden at vide det været udsat for Aldis såkaldte ærlighedstest.

Aldi sendte ganske enkelt en falsk kunde ind i butikken for at give hende en hundredekroneseddel i hånden med beskeden om, at den var fundet på gulvet.

Da butikken gjorde kassen op samme aften, manglede de 100 kroner. På den baggrund konkluderede Aldi, at Julie Skovbølling havde puttet pengene i lommen og dermed udvist så meget uærlighed, at hun blev fyret på stedet.

Men den forklaring fik Julie Skovbølling først mange timer senere, da hun sammen med den lokale fagforening kontaktede Aldis hovedkontor i Kolding og insisterede på at få at vide, hvorfor hun var fyret.

Det gjorde ikke indtryk på Aldi-ledelsen, at Julie Skovbølling pure nægtede at have modtaget pengene.

- Jeg troede, vi havde set en del, men det her slår det hele. Jeg vil nærmest kalde det svinsk, siger Finn Olsen, faglig konsulent i HK Handel Sydjylland, der har ført sagen for Julie Skovbølling.

- At man på denne måde nærmest fremprovokerer kriminalitet; det må være det groveste, vi endnu har set. Og det er åbenbart en test, Aldi har brugt flere gange, siger han.

Det har ikke været muligt for Politiken at få en kommentar fra Aldis danske direktør, Jan Lund.

Efter sagen har været behandlet i Afskedigelsesnævnet, har Aldi accepteret at give Julie Skovbølling en godtgørelse på 30.000 kroner.