En god forretning for Novo Nordisk

Den danske medicinalvirksomhed Novo Nordisk støtter Indiens kamp mod diabetes med gratis behandling og folkeoplysning. Indsatsen styrker samtidig virksomhedens image og økonomiske bundlinje

Den livsstilsrelaterede sygdom diabetes 2 spreder sig med rasende hast i Indien, så millioner af mennesker har behov for behandling og medicin. Og flere vil komme til i fremtiden. Verdenssundhedsorganisationen, WHO, forventer, at omkring 80 millioner indere har diabetes i 2030.

Dén situation gør landet til et vigtigt indsatsområde for den danske medicinalvirksomhed Novo Nordisk. Virksomheden har global førerposition på diabetesmarkedet. Med en markedsandel på 62 procent i Indien har Novo Nordisk en årlig omsætning på knap en halv milliard kroner.

Ifølge den administrerende direktør for datterselskabet Novo Nordisk India, Melvin Oscar DSouza, modtager kun én ud af 30 indiske diabetikere behandling. Han vurderer, at der er en potentiel målgruppe på intet mindre end 32 millioner diabetikere i Indien.

Der er med andre ord et rigtig stort markedspotentiale for diabetes-branchen i Indien.

Novo Nordisk står for en række udviklingsprojekter gennem den indiske ngo Novo Nordisk Education Foundation, der skal hjælpe inderne med at få livsstilssygdommen under kontrol, heriblandt klinikker med gratis behandling, uddannelse af læger og folkeoplysning.

Virksomhedens vej ud til de mange diabetikere hedder Corporate Social Responsibility, eller social ansvarlighed, hvilket Melvin Oscar DSouza forklarer med henvisning til den såkaldte tredobbelte bundlinje.

Vores filosofi har igennem mange år været, at vi skal have lige fokus på de tre bundlinjer, nemlig den økonomiske, den miljømæssige og den sociale bundlinje, siger han.

Udviklingsprojekterne skal både bidrage til at løse diabetes-problemerne og samtidig fungere som platform til at udbrede virksomhedens produkter. Melvin Oscar DSouza lægger da heller ikke skjul på, at netop den socialt ansvarlige strategi både tjener Indien og Novo Nordisk godt.

Den passion, vi lægger i vores CSR-projekter, har en signifikant værdi for vores virksomhed. Det er interessant at bemærke, hvordan vores budskab er med til at retfærdiggøre vores tilstedeværelse i sundhedssystemet og vores image i det indiske erhvervsliv, slutter Melvin Oscar DSouza.

udland@kristeligt-dagblad.dk