Danske Bank satser på rige børn som kunder

Med computerspil og arrangementer forsøger Danske Bank at lokke rige kunder til. Foto: Ulrik Jantzen Denmark

Rige børn fra 5 til 18 år får computerspil, arrangementer og familiedage i Danske Bank, som vil kapre kunder

Rige børn er ikke for små til at lære såkaldt private banking i Danske Bank, som kæler for kunderne fra barnsben. Banken tilbyder velbeslåede børn fra 5 til 18 år såvel computerspil som arrangementer og forældredage, hvor børnene får større forståelse for økonomi.

Det skriver dagbladet Børsen.

Forældrene skal eje mindst to millioner kroner i formue, som kan investeres, før deres poder får adgang til Danske Banks børneprogram.

Desuden tilbydes yngre Private Banking Young for kunder mellem 18 og 27 år, som kan arve en stor formue. Kunderne får forløb med undervisning og særlig rådgivning og studier i udlandet, køb af bolig samt forsikring, når de rejser udenlands.

TEMA: Virksomhedsetik

Bankerne konkurrerer stadig hårdere om de rige kunder med private banking, et marked som ifølge iagttagere vil vokse fire-fem procent årligt. Mellemstore danske banker og udenlandske pengeinstitutter prøver at kapre kunder fra markedets største Danske Bank og Nordea.

Derfor reagerer Danske Bank, mener bankforskeren Lars Krull fra Aalborg Universitet.

- De kan opnå, at kunderne på den måde slet ikke overvejer alternativer til Danske Bank, fordi der bliver taget sig af deres børn, og deres børn elsker Danske Bank. På den måde kreerer man noget fastholdelse, siger Lars Krull.

LÆS OGSÅ: Kritik: Banker tjener på sult

Forbrugerrådet er ikke så begejstret over Danske Banks initiativ.

- Det er altid i orden, at børnene lærer noget om økonomi, men om det lige er banken, der skal foretage de indledende manøvrer, det kan vi godt være lidt skeptiske over, siger seniorøkonom Morten Bruun Pedersen.