Polen læner sig op ad den katolske kirke i spørgsmålet om abort

"Mange polakker er troende, og derfor giver det god mening, at flertallet også tager afstand fra abort," siger Michal Bienkowski, polak og katolsk præst i Slagelse, Holbæk og Kalundborg. Foto: Niels Ahlmann Olesen

Fri abort var en af de ting, der forsvandt fra Polen sammen med kommunismen. Den katolske kirkes synspunkt kom til at dominere i stedet

Noget af det første, der møder kirkegængerne i den gigantiske Allehelgenskirke i den polske hovedstad, Warszawa, er en række billedplancher for foden af en Kristusfigur. Plancherne viser billeder af fostre i forskellige stadier under overskriften ”Sandheden om livet”. De advarer om en ”demografisk alarm”, der henviser til et lavt fødselstal, ligesom der også er et afsnit dedikeret til ”usagte fakta om abort”. Denne søndag passerer kirkegængerne uden at tage særlig notits af de portrætterede fostre.

Polens nuværende abortlovgivning er fra 1993 og en af de mest restriktive i Europa. For polske kvinder er det kun muligt at få en abort i tre tilfælde: Hvis en kvindes liv er i fare på grund af en graviditet, hvis hun er blevet gravid som følge af incest eller voldtægt, eller hvis fosteret har meget alvorlige misdannelser. Det svarer til loven i andre stærkt katolske lande som Irland og Malta.

I årene 1945 til 1989 var Polen under et kommunistisk styre, der havde en fri indstilling til abort. Aborten var så ”fri”, at Dansk Kvindesamfund arrangerede inspirationsrejser til Polen i 1960'erne, før aborten blev givet fri i Danmark i 1973.

Siden kommunismens fald er den katolske kirke blomstret op, og den gamle, ”fri abort”-politik er blevet lagt for had, forklarer Krysztof Stala, der er lektor ved Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier ved Københavns Universitet.

”I 1990'erne var de fleste polakker for fri abort, men langsomt og gradvist har det ændret sig sådan, at flere polakker nu er imod abort. Det skyldes blandt andet, at kirken har fået større magt og indflydelse på befolkningen,” siger han.

En ny, global undersøgelse fra den amerikanske tænketank Pew Research Center viser, at 47 procent af polakkerne mener, abort er moralsk uacceptabelt, mens 13 procent finder det acceptabelt eller mener, at det ikke er et moralsk spørgsmål.

Det er en klar reference til den katolske kirkes indflydelse, mener Michal Bienkowski, der er født i Polen og nu er katolsk præst i Slagelse, Holbæk og Kalundborg.

”Kirkens afstandtagen fra abort hænger sammen med sætningen: 'Du må ikke slå et andet menneske ihjel'. Et menneskeliv begynder ved undfangelsen,” siger han.

”Forskellen mellem Polen og Danmark er, at polakkerne ikke i lige så høj grad adskiller troen fra det daglige liv og de valg, de tager. Mange polakker er troende, og derfor giver det god mening, at flertallet også tager afstand fra abort.”

Anka Grzywacz, kampagnekoordinator i Polsk Sammenslutning for Kvinder og Familieplanlægning, Polens største kvinderettighedsorganisation, er ikke glad for den måde, kirkerne fremstiller abort på.

”De viser billeder af blodige fostre, der måske er blevet aborteret meget sent eller er dødfødte og viser dem frem i kirker, hvor små børn kan se det. Noget af det er virkelig grafisk og voldsomt. Der er ikke mange, der protesterer mod det. Selvom der har været enkelte forsøg på at stoppe den slags udstillinger, har det ofte ingen effekt, fordi kirkerne tillader, at det sker på deres grund.”

Hun efterspørger flere nuancer i den katolske kirke i Polen.

”Jeg er selv katolik, men derfor er jeg alligevel fortaler for fri abort. Og jeg ser ingen modsætning mellem de to ting,” siger hun.

I kommunisttiden blev abort ligefrem brugt som præventionsmiddel, fordi adgangen til p-piller og andre former for prævention var meget begrænset, forklarer hun. Det kommunistiske styres frie indstilling til abort kan være en del af forklaringen på, at abortmodstanden er så stærk i dag, godt hjulpet på vej af den symbolske rolle, kirken har indtaget, mener Anka Grzywacz.

Svend Gottschalk Rasmussen, lektor ved Institut for Sprog og Kommunikation ved Syddansk Universitet og Polen-ekspert, peger på, at den katolske kirke i Polen har et af Europas mest konservative syn på familien, men at netop det også har skabt en modkultur blandt de unge.

”Siden Polen kom med i EU, er der generelt sket rigtig meget, også i forhold til værdier. Vi ser flere registrerede partnerskaber. Flere, der lever i et papirløst forhold, og der er også flere, der rejser ud af landet for at få en abort. Selvom de unge betegner sig som katolikker, så efterlyser de også yngre kræfter og spørger, om kirken virkelig behøver være så konservativ, som den er,” siger han.