Hvad har overvågning, reklamer og tavshedspligt til fælles?

Fordyb dig i tre nye temaer på etik.dk: Overvågning, reklameetik og tavshedspligt.

Det er titlerne på tre nye temaer på etik.dk: Overvågning, reklameetik og tavshedspligt

Etik.dk er blevet udvidet med med tre nye temaer i denne uge.

1) Overvågning
De fleste forbinder overvågning med kameraer og hemmelig spionering, men det er et meget bredere fænomen, som berører hverdagen for os alle.
Her sætter etik.dk fokus på fænomenet og spørger: Hvor overvågede er vi? Hvad er de positive og negative effekter af overvågning? Hvornår bliver mere overvågning for meget overvågning?

Besøg temaet: Overvågning

2) Reklamer og etik
Nogle gange bliver reklamer så skjulte, at man knap kan få øje på dem. Alligevel påvirker de os. Andre gange går de til en grænse, måske over, i forsøget på at fange vores opmærksomhed.
Her opstår de etiske problemer ved reklamen. Dem sætter etik.dk fokus på i dette tema.

Besøg temaet: Reklamer og etik

3) Tavshedspligt
Præster, læger og psykologer og andre i sundhedsvæsenet har tavshedspligt. Journalister har også en slags tavshedspligt i form af kildebeskyttelse. Men er tavshedspligten ukrænkelig? Hvor går grænserne? Vi har samlet et udvalg af artikler, der belyser tavshedspligten, når den bliver allermest etisk udfordret.

Besøg artikelsamlingen: Tavshedspligt

Mange flere temaer
Husk, at etik.dk har mange flere temaer - om alt fra abort og aktiv dødshjælp til kloning, hverdagsetik, krig, sundhed og forskning og etiksyn i verdensreligionerne.

SE HELE TEMAOVERSIGTEN HER