Religiøse protester i Storbritannien efter forslag fra dyrlæger om forbud af rituel slagtning

Mine stempler fra

Mine stempler fra herbergerne. Foto: Andy Rain/EPA/. / Scanpix

I kølvandet på den danske debat om rituel slagtning tager debatten fart i Storbritannien, hvor John Blackwell, formanden for dyrlægeforeningen, har talt for et forbud. På forsiden af avisen The Times henviser han til den for nyligt vedtagne lov i Danmark

Muslimer og jøder har reageret med vrede, efter at formanden for den britiske dyrlægeforening har talt for et forbud mod rituel slagtning uden bedøvelse. Hans forslag kommer i kølvandet på den danske debat, som også fik stor opmærksomhed i de britiske medier.

John Blackwell, der er nyvalgt formand for dyrlægeforeningen, har opfordret jøder og muslimer til at bedøve de 600.000 kyllinger, lam og kreaturer, som hver uge bløder til døde i britiske slagtehuse, sådan som muslimske og jødiske regler foreskriver.

Det danske forbud blev indført alene af hensyn til dyrevelfærden, hvilket er rigtigt, sagde formanden i en stort opsat forsideartikel i avisen The Times.

Her var han også inde på, hvor stærke følelserne er i debatten.

Vi bør også gå den vej. Men en jødisk politiker sagde, at det var et udtryk for den fortsatte understrøm af antisemitisme i Europa. Det er meget følelsesladet, er det ikke? Det er det, der gør diskussionen svær, fortsatte John Blackwell.

Shimon Cohen, der er formand for Shechita UK, som oplyser om den jødiske traditionelle slagtning, schæchtning, har kritiseret kravet.

Af de talrige presserende spørgsmål om dyrevelfærd, som vi står over for, har han valgt at fokusere på et spørgsmål, som der ikke er videnskabelig konsensus om, og som kun rammer et mindretal af dyr. Faktum er, at den religiøse slagtemetode er mindst lige så human som de industrialiserede metoder, som omfatter død ved strøm, gasning, skydning, fælder, drukning og kølleslag, siger Shimon Cohen ifølge avisen The Jewish Cronicle.

LÆS OGSÅ: Pres for bedøvelse af dyr i EU

Tilsvarende har muslimer forsvaret halalslagtningen som værende human og med et klart regelsæt. Shuja Shafi, der er vicegeneralsekretær i det britiske muslimske råd, beskylder formanden for dyrlægeforeningen for at give mere ammunition til højrefløjen ved at fokusere på det religiøse element.

Folk bør vise mere ansvarlighed, når de går ind i det spørgsmål. Det vil skabe forvirring og vil blive brugt af visse elementer til at have en negativ effekt, skrev Shuja Shafi i avisen The Guardian.

Den officielle holdning fra den britiske regering er, at den religiøse slagtning kan og skal fortsætte uændret, hvilket vicepremierminister Nick Clegg understregede i sit ugentlige program på radiostationen LBC i London.

Disse er ældgamle overbevisninger, som er gået i arv i generationer. Som liberal mener jeg, at vi skal beskytte den form for alsidighed og ikke undertrykke den, sagde Nick Clegg, der er formand for De Liberale Demokrater.

Men det konservative parlamentsmedlem Andrew Rosindell, der er sekretær for parlamentets udvalg for dyrevelfærd, mener, at dyrevelfærden rangerer højere end religiøse traditioner.

Hvorfor skal vi tillade, at det finder sted i vort land, når det går imod alt, hvad vi står for, sagde Andrew Rosindell ifølge internetavisen Huffington Post.

Fra kirken er der kommet forskellige meldinger. Blandt andet har udvalget for dyrevelfærd i den anglikanske kirke skrevet et debatindlæg i avisen Church Times, hvor de taler for at bedøve dyr, før de bløder til døde.

Når vi står over for valget mellem at lindre lidelse eller adlyde en religiøs praksis, gjorde Jesus det klart, at det første har forrang over for det sidste. Bør vi derfor ikke gøre det samme?, spørger udvalget i læserbrevet.

Men Rowan Williams, tidligere ærkebiskop af Canterbury, har gjort sig til talsmand for at prioritere den religiøse tolerance.

Ifølge magasinet The Tablet har han skrevet et privat brev til den danske ambassadør i London, Claus Grube, hvor den tidligere ærkebiskop advarer om, at de nye danske regler kan føre til antisemitiske og antimuslimske holdninger.