Sundhedsminister beklager optræden i annoncetillæg
Sundhedsminister Astrid Krag lover, at hun vil "være mere påpasselig" med at deltage i annoncetillæg fremover
Sundhedsminister Astrid Krag (SF) lover at skrue op for sin kritiske sans, når hun næste gang bliver tilbudt at skrive en leder i et annoncetillæg.
Det sker efter, at hun har skrevet netop en leder om sundhed og forebyggelse til et annoncetillæg, som Diabetesforeningen og en række medicinalfirmaer står bag.
LÆS OGSÅ:Lene Espersen i endnu en reklamesag
På grund af lederen havnede ministeren endda på tillæggets forside.
- Det er beklageligt, da det helst skal stå soleklart, at sundhedsministeren ikke deltager i reklamer. Derfor vil vi sørge for at være mere påpasselige fremover, forklarer presseansvarlig i ministeriet, Bo Elkjær.
Tillægget er propfyldt med reklamer for medicinalindustrien. Eksempelvis kalder en navngiven klinikchef kravene til en fedmeoperation i Danmark for "for skrappe" i en artikel på tillæggets side seks - hvorefter den selv samme klinikchef optræder i en reklame på side syv for et privathospital, der foretager netop fedmeoperationer.
Men den slags salgs-finter havde sundhedsministeren altså ikke sat sig nærmere ind i, da hun satte sig til tasterne og forfattede en helsides leder til at hjælpe diabetes-tillægget på vej, lyder det.
- Vi fik at vide, at der var tale om et tillæg til Berlingske udarbejdet af avisen i samarbejde med Diabetesforeningen, påpeger Bo Elkjær - en præsentation, der i givet fald er en sandhed med visse modifikationer.
Ved siden af Astrid Krags tætskrevne leder takker tillæggets redaktion -der er en del af Berlingske Media - nemlig flere medicinalvirksomheder for "det gode samarbejde" i forbindelse med at få tillægget på gaden.
Både tidligere udenrigsminister Lene Espersen (K), fødevareminister Henrik Høegh og især videnskabsminister Helge Sander er tidligere blevet brugt i reklamer.
Espersen i en reklame for marinerede sild, Høegh for SuperBest og Sander for blandt andet Hewlett Packard.