Skal alkoholreklamer holdes væk fra børn og unge?

Reglerne for alkoholreklamer til børn og unge strammes.

Ifølge nye regler må alkoholreklamer ikke findes i medier henvendt til børn og unge, og modeller i reklamerne må ikke se unge ud. Et fornuftigt hensyn, mener Forbrugerrådet. Et overgreb på den kommercielle ytringsfrihed, mener tænketanken Cepos

JA, mener Camilla Hersom, formand for Forbrugerrådet, som er blandt medlemmerne af Alkoholreklamenævnet.

"De retningslinjer, vi nu har lagt frem, er en præcisering af de principper, Alkoholreklamenævnet har arbejdet efter. Det understreger, at man slet ikke skal markedsføre alkohol over for børn og unge. Og det skal man ikke, fordi alkohol er det produkt, det er. Det er et rusmiddel, man skal omgås med stor forsigtighed."

En af retningslinjerne går ud på, at der ikke må reklameres for alkohol i et medie, hvis over 30 procent af publikum er børn og unge. Hvordan skal biografejeren kunne holde øje med, hvor mange procent unge der er i salen?

"Det, vi taler om, er netop retningslinjer, ikke love mejslet i sten. Man kan selvfølgelig ikke vide, præcis hvor mange børn og unge der ser et medie. Men erfaringen viser, at børn og unge i stadig højere grad snobber opad aldersmæssigt. 12-årige efterligner 14-årige og 14-årige efterligner 16-årige. Vi vil signalere over for biografer, diskoteker og hoteller, at de skal være opmærksomme på, hvor mange børn og unge der er i den gruppe, de henvender sig til."

Er det også derfor, modeller i reklamer ikke alene skal være 25 år, men også se sådan ud?

"Ja, det skal være tydeligt, at den pågældende person er en voksen, som en 18-årig ikke identificerer sig med. Det er selvfølgelig svært at sige præcis, hvornår man har et udseende som én, der er under 25 år - det kan vi andre håbe på, vi har på en god dag. Men Alkoholreklamenævnet kan godt vurdere, hvornår reklamen er udformet, så den reelt henvender sig til børn og unge."

Der er nogen, der mener, at den elektroniske kommunikation over grænser har nået et omfang, så alkoholreklamer er umulige at dæmme op for. Vil unge ikke bare se alkoholreklamer på nettet, hvis de ikke længere ser dem i biografen?

"Det er rigtigt, at det er svært at regulere internettet, men det vil være en falliterklæring, hvis vi ikke tager området dybt alvorligt og prøver at hegne alkoholreklamerne ind, også når de viser sig i nye medier."

Kritikere siger, at jeres retningslinjer indskrænker den kommercielle ytringsfrihed. Er det ikke et problem?

"Jeg er klar over, at det begreb bruges, men i min optik er det noget vrøvl. Der foregår en kamp om, hvad der skal være tilladeligt. På den ene side er der virksomhedernes mål om at tjene penge på deres produkter, herunder dem, der har en skadelig virkning. På den anden side står hensynet til samfundet og forbrugerne."
|
NEJ, mener Jacob Mchangama, chefjurist i den borgerlige tænketank Cepos.

"Det er ikke en farbar vej. Det vil virke meget bedre, hvis forældre tager mere ansvar for deres børn, frem for at vi begrænser den kommercielle ytringsfrihed."

Er der ikke brug for at skride ind på reklameområdet, når nu danske unge har europarekord i druk med alle de problemer, det fører med sig?.

"Disse indgreb mod alkoholreklamer virker meget vidtgående og vilkårlige. Det er mig bekendt ikke dokumenteret, at unge drikker meget mere, fordi de ser reklamer for alkohol. De drikker, fordi det er en del af dansk kultur at drikke."

Hensigten er jo, at reklamerne tydeligt skal signalere, at alkohol ikke er for børn og unge, men for voksne. Derfor skal alle modeller se ud til at være over 25 år. Er det ikke fornuftigt?

"Jeg mener, det er en ekstremt gammeldags metode i en tid, hvor det er umuligt at dæmme op for, at unge via internettet har adgang til stort set alt, også alkoholreklamer på YouTube. Det eneste, disse regler kan bruges til, er at legitimere andre indgreb mod ytringsfriheden, for eksempel Pia Kjærsgaards (DF) forslag om at forbyde paraboler i ghettoer."

Men hvis disse reguleringer er formålsløse, hvad skal man så gøre, når alle tal viser, at unge drikker for meget, og at forældre lader det ske?

"Når man kigger på tallene for rygning og lignende, viser det sig, at efterhånden som vi får større viden, blive vi også mere fornuftige og ansvarlige. Det går måske ikke så hurtigt, som politikere og sundhedsmyndigheder kunne ønske sig. Men jeg er sikker på, at mere information med tiden vil slå igennem, så danske forældre bliver bedre til at opdrage deres børn på dette område."

Hvis staten skal blande sig udenom, hvem alkoholreklamer henvendes til, skal den så også være så liberal, at der heller ikke er aldersbegrænsinger for, hvem der må købe alkohol?

"Nej, jeg synes, det er fornuftigt nok, at der er en aldersgrænse, så en 12-årig ikke må gå ind i en butik og købe en flaske Gammel Dansk. Men der er også stor forskel på, om en 12-årig ser en reklame for Gammel Dansk eller køber den."

mikkelsen@k.dk