Omstridt reklame droppet efter hård kritik

VisitDenmarks video med en dansk moder, der søger faderen til sin søn, er blevet fjernet fra internetsiden YouTube. - Foto: Keld Navntoft

Falsk video med mor, der søger faderen til sin søn, er nu slettet fra internettet

Det skulle have været en reklamekampagne, der skulle lokke turister til Danmark. I stedet er det endt med strid modvind og barske anklager mod den statsstøttede turismeorganisation, VisitDenmark.

VisitDenmark valgte i går at trække en omstridt reklamefilm, der var udsendt på internethjemmesiden YouTube, tilbage. Videoen blev lagt ud i torsdags og viser en ung mor, der med sit barn på armen søger faderen til barnet, som var en turist, hun havde en engangsaffære med i København. Moderen har også oprettet en hjemmeside, men i søndags blev det afsløret, at videoen er falsk. Kvinden er i virkeligheden en skuespiller, og videoen er en del af en kampagne fra VisitDenmark.

Afsløringen har vakt vrede. Den falske mors hjemmeside svømmer over med vrede kommentarer fra mennesker, der føler sig snydt, vrede danskere kimer VisitDenmark ned, og Dansk Kvindesamfund kalder reklamen "forkastelig".

– Danmark skal ikke sælges på, at kvinder er nemt tilgængelige. Jeg vil afgjort opfordre VisitDenmark til at finde på en anden form for reklame, siger Karen Hallberg, forkvinde i Dansk Kvindesamfund.

Erhvervsminister Lene Espersen (K) kalder reklamen for "uklog".

– Jeg blev mildt sagt temmelig forbavset, da jeg i aftes blev bekendt med dette nye forsøg på at markedsføre Danmark. Det er efter min mening et forfejlet og ikke særligt klogt billede, der tegnes af landet, mener ministeren.

VisitDenmarks administrerende direktør, Dorte Kiilerich, beklager i en pressemeddelelse, at filmen har stødt mange mennesker, og med-deler, at filmen nu er taget af YouTube. /ritzau/