- Man skal ikke tage det så bogstaveligt

Brian Sørensen er ikke bange for kritikken. -- PR-foto.

"Party now -- apologize later" -- "Fest nu -- undskyld senere" er mottoet for en aktuel reklame fra producenten af alkoholdrikken Cult. Firmaet bag har gentagne gange modtaget klager og kritik, men manden bag reklamerne, Brian Sørensen, afviser at ville støde nogen

I jeres aktuelle reklame ser man en kvinde foroverbøjet foran en mand, der presser sit underliv mod hende. På et andet ligger hun på knæ mellem hans ben, og på et tredje billede sidder hun overskrævs på ham, mens kjolen er krænget op. Alt dette er ledsaget af teksten "party now – apologize later", hvad er moralen?

– Det er ikke, fordi vi opfordrer folk til at gøre noget, de skal undskylde senere. Vi ser det mere som en beskrivelse af en let, sorgløs og fræk livsstil. Da jeg var yngre, talte vi om at "leve stærkt og dø ung", og det er bare en anden måde at sige på, at man skal leve i nuet. Det er sådan, man snakker til de unge, og man skal ikke tage det så bogstaveligt. Musikkanalen MTV har også mottoet "Sex, drugs & rock'n roll", og jeg er ret sikker på, at de ikke opfordrer til at tage stoffer.

Et af kampagnens fotos forestiller en kvinde i lårkort, der ligger på knæ foran en mand, som holder hendes hoved fast i sit skød, så man bliver i tvivl om, hvorvidt hun ligger der frivilligt. Hvad er det for et signal at sende til unge mennesker?

– Det er klart, at der er et provokerende element i det, men det er jo op til ham eller hende, der ser billedet, at tolke, hvad det er, de laver. Jeg mener tilmed, at vi har tonet det ned ved at give dem tøj på. Tidligere er vi blevet kritiseret for at gå over stregen, fordi vi altid brugte nøgne modeller, men vi kan sagtens lave opsigtsvækkende reklamer, hvor folk har tøj på.

Når undersøgelser nu viser, at 16 procent af alle piger i alderen 16-20 år har haft uønsket samleje, fordi de har indtaget alkohol, er det så ikke uheldigt, at I som alkoholproducent går ud til de unge med et budskab, der kæder sex, druk og fortrydelse sammen?

– Nu har jeg ikke hørt om de tal før ... men man kan igen diskutere, om der er noget ufrivilligt i de billeder, og vi opfordrer på ingen måde til at overforbruge alkohol, så man gør noget, man bagefter fortryder. Faktisk er der en relativ lav alkoholprocent i vores produkt.

Alkoholreklamenævnet og Center for Voldtægtsofre har kritiseret reklamerne, og Socialdemokratisk Ungdom har kaldt reklamen for en "opfordring til voldtægt", hvad siger du til kritikken?

– Socialdemokratisk Ungdoms påstand mener jeg er grov overanalyse af billederne. Vi tager på det kraftigste afstand fra voldtægt, og i min verden har det her slet ikke noget med voldtægt at gøre. Når det handler om voldtægt, er der en grad af vold involveret, og der er ikke spor af vold på de her billeder. Begge personer er fuldt påklædte, der er ikke noget tøj, som er gået i stykker, og der er ingen, der græder, ingen, der bløder, og deres hår sidder perfekt. Der er ikke så meget som et par iturevne strømpebukser. Hvis det handlede om voldtægt, ville man jo også vise det i en skov eller en baggård og ikke i så fine omgivelser. Vi vil på ingen måde opfordre til at gøre noget, som er ulovligt eller kan skade andre mennesker.

I har gang på gang modtaget kritik, og kort før jul forbød ombudsmanden jeres reklamefilm. Spekulerer I bevidst i at gå over grænsen for god markedsføringsskik?

– Det er ikke vores hensigt at støde nogen. Når det alligevel sker en gang imellem, så er det, fordi der er forskel på voksne menneskers og unges sprog. Vi sender nogle signaler, som man kan have svært ved at forstå, hvis man er over 35. Men de unge er vant til at se MTV og TV 2 Zulu, hvor der foregår endnu værre ting.

terkelsen@kristeligt-dagblad.dk