Hvorfor bytter DSB rabat for oplysninger?

Anne Mette Kock. – Foto: DSB.

Anne Mette Kock, chef for digitale kanaler og kunderelation i DSB, svarer

Hvorfor tager DSB oplysninger om alder, køn og rejsevaner som betaling for rabatter og særtilbud?

3Det er en byttehandel. Man fortæller noget om sig selv og får fordele for det. Så kan vi gøre vores tilbud og service mere målrettede. Vi er opmærksomme på, at det skal være i balance. Tipper det over, så gider kunderne ikke være med.

Hvad er personoplysningerne værd for jer?

3Det er svært at sætte kroner og ører på. Formålet er at få tilfredse kunder, og det er selvfølgelig penge værd. Vi kan også spare penge på idéudvikling, fordi vi kan skrive til bestemte målgrupper.

Hvordan beskyttes oplysningerne?

3Efter de regler, der gælder. Vi sælger ikke kundedatabasen videre, og den bliver ikke brugt til andet end det, man har sagt ja til.

LÆS OGSÅ: Hvornår er rabat mere værd end privatliv?

Tror du, at folk er med på, hvad de siger ja til?

3Både og. Jeg kender det da fra mig selv, at hvis det, man skal læse sig igennem, er for langt og besværligt, så tilmelder man sig bare. Fordi det er nemt at melde sig ud. Jeg tror, kunderne forventer, at vi har styr på lovmæssigheden i det.