"Den sidste nadver" må ikke bruges i reklame

Den omstridte reklame, som en fransk domstol nu har forbudt. Foto: AP/ritzau.

Leonardo da Vincis maleri må ikke bruges som reklame for modetøj

"En aggressiv indtrængen i folks inderste følelser."

Med denne karakteristik af et fransk modefirmas kreative brug af Leonardo da Vincis maleri "Den Sidste Nadver" i reklameplakater har en dommer i Paris forbudt brugen af billedet i kommercielt øjemed. Billedet viser moderigtige kvinder i designertøj ved bordet i stedet for Jesus og apostlene – en af kvinderne har armen rundt om en mand i jeans og bar overkrop.

Det var Sammenslutningen af Franske Biskopper, der havde klaget over reklamen fra modehuset Girbaud, hvis designere Meri-the og Francois Girbaud tidligere har lanceret kontroversielle reklamer. Girbauds advokater argumenterede forgæves med, at et forbud mod reklamerne ville være udtryk for censur. Biskoppernes advokat, Thierry Massis, advarede mod, at den slags reklamer repræsenterede en glidebane: "I morgen vil Jesus på korset sælge sokker," sagde Massis i sin argumentation, der i sidste ende overbeviste dommeren.