Telefonhjælp til sexkunder er ren fiasko

Kun ganske få sexkunder benytter en anonym telefonrådgivning, der skal hjælpe dem med at droppe egne sexkøb

Socialministeriets anonyme telefonrådgivning til sexkunder, der ønsker hjælp til at droppe købesex, har yderst begrænset effekt.

Til trods for, at omkring hver 10. danske mand over 18 år inden for de seneste 12 måneder har købt sex en eller flere gange, er det en forsvindende lille del, der bruger muligheden for telefonrådgivning, skriver metroXpress.

Således har kun omkring en promille af de omkring 200.000 danske mænd, der har købt sex det seneste år, ringet til rådgivningen.

Det på trods af at ministeriet køber dyr annonceplads for rådgivningen på blandt andet Ekstra Bladets sexannoncesider og har fire medarbejdere til at passe rådgivningen to gange seks timer om ugen.

Men i gennemsnit er der kun 1,4 sexkunder, der ringer i løbet af en rådgivningsdag på seks timer, fremgår det af et notat fra Kompetencecenter Prostitution under Socialministeriet.

Alligevel fastslog socialminister Benedikte Kiær (K) på et samråd, at telefonrådgivningen "fungerer godt".

SF's socialordfører, Pernille Vigsø Bagge, er lodret uenig:

- Vi står over for en eklatant fiasko på at begrænse efterspørgslen på prostituerede. Kampagnen virkede ikke, og telefonrådgivningen er så godt som en farce.