Prostitutionskunder søger hjælp hos de prostitueredes rådgivere

Mere end 300 mænd har benyttet sig af anonym telefonrådgivning. - Foto: colourbox.com

Kun få prostituerede benytter sig af tilbudet om anonym telefonrådgivning. Til gengæld har de prostitueredes kunder taget ordningen til sig. De ringer for at få aflad for deres sex-køb

Da regeringen i 2006 afsatte penge til etableringen af et kompetencecenter for prostitution, skete det med det erklærede mål, at indsamle ny viden om de prostitueredes liv og tilbyde råd og vejledning blandt andet via en anonym rådgivningslinje. Telefonerne har imidlertid stået næsten stille. Kun et sted mellem 20 og 50 prostituerede har benyttet sig af den landsdækkende rådgivningslinje i de små fem år, tilbudet har eksisteret. Til gengæld har centret fået et overvældende stort antal henvendelser fra de prostitueredes kunder. Mere end 30o mænd har benyttet sig af det anonyme rådgivningstilbud i samme periode.

Centret overvejer nu helt at afvikle de prostitueredes hotline, men fortsætte rådgivningen af kunderne.

– Vores opgave er at skabe kontakt til de prostituerede, hjælpe dem og indsamle viden om deres liv. Det har vi stor succes med i vores opsøgende arbejde på massageklinikkerne. Samtidig får vi faktisk stor viden om prostitution gennem samtalerne med kunderne, og da rådgivningssamtalerne ofte handler om, hvordan mændene kan komme ud af deres sex-forbrug, understøtter det vores overordnede mål om at begrænse prostitutionen, siger centrets socialfaglige medarbejder, Marianne Petersen.

De mænd, der benytter sig af rådgivningslinjen, har typisk samvittighedskvaler og savner hjælp til at stoppe deres køb af sex. Mange af dem beskriver sig selv som "sex-alkoholikere", der ikke kan stoppe, selvom de godt ved, at de er ude i et misbrug.

– Vi kan anbefale dem psykologhjælp og henvise dem til sexologiske klinikker, men det er ikke vores opgave at hjælpe dem som sådan. Vi lægger øre til at rumme deres historier, men de tjener først og fremmest som gode kilder til vores vidensindsamling. Vi kan bruge det, de fortæller os om deres egen adfærd og det, de fortæller om deres oplevelser i miljøet i vores forskning, siger Marianne Petersen.

Hun fortæller, at der aldrig har været den store forventning til rådgivningslinjen for de prostituerede, fordi mange prostituerede lever et dobbeltliv mellem arbejdet på massageklinikken og et almindeligt familieliv.

– Det er svært at finde tid og rum til at ringe og tale om deres situation. Der er det nemmere for dem at tale med os, når vi kom ud til dem og tilbyder vores hjælp direkte. Nu har vi så afprøvet telefonrådgivningen, det virkede ikke, så det vil vi nu finde ud af, hvordan bedst afvikles, siger Marianne Petersen.

bech-jessen@kristeligt-dagblad.dk