Kvindehandel en nødvendig del af ­folkeskolen

Afdelingsleder på Institut for Menneskerettigheder, Birgitte Kofod Olsen, vurderer, at den seneste debat om kvindehandel har medført, at et forbud mod køb af sex fra handlede kvinder er inden for rækkevidde. Bordeller, som her på Vesterbro i København, er der dog stadig mange af. – Foto: .

Prostitution og kvindehandel er en naturlig del af undervisningen i folkeskolen, mener forskere. Idealet om den beskyttede barndom er for langt fra virkeligheden

Et menneske kan sælges igen og igen. Hvem sælger kvinder og børn til prostitution? Hvad betyder det for vores samfund, at sex er til salg?

Virkeligheden trænger sig på i folkeskolernes undervisning i dag. Eleverne skal lære om blandt andet prostitution og kvindehandel, fordi mediernes billede langt fra er dækkende. Det er tanken bag undervisningsmaterialet sex til salg, der er beregnet til folkeskolens 8.-10. klasser.

Initiativtageren bag projektet er Hanne Mainz. Hun har arbejdet med prostitution siden 1996, og kvindehandel de seneste par år, og hun har løbende fået mange henvendelser fra interesserede folkeskoleelever, der har haft spørgsmål til emnerne. Men ofte har hun måttet bruge tid på at aflive myter og forestillinger, som mediebilledet har været med til at give af for eksempel prostitution.

De unge har en viden, men alligevel har de ikke helt tjek på tingene. For eksempel tror mange, at prostituerede kun er kvinder fra Ves­terbro i København, der er blevet voldtaget og lever i misbrug. Det er langt fra tilfældet. Kvinderne på Vesterbro udgør kun en lille del af det marked, der er for prostitution i Danmark, forklarer hun.

Målsætningen med sex til salg har været at give de unge en konkret viden og at bruge klasseundervisningen til at skabe øget debat.

Alt omkring sex fylder i de unges bevidsthed, og mange, især piger, er fascinerede af prostitution. Derfor er det vigtigt, at de ved, hvad det handler om, siger hun.

Ungdomsskoleinspektør John Madsen skrev i 2003 bogen Skal man kunne krybe, før man kan gå, som handler om, at børn bliver for hurtigt voksne. Men John Madsen erkender, at der er visse ting, han skrev i 2003, som han i de seneste år har måttet revurdere.

Der er sket meget med børn og unge i dag, siden jeg skrev min bog. Fjernsyn og internet har gjort, at prostitution og kvindehandel er blevet en del af de unges hverdag. Derfor kan det godt være forsvarligt at tage emnerne op i skolen, hvis de unge i forvejen har hørt om det.

John Madsen mener dog ikke, at det bør fylde for meget i undervisningen. Det er bedre, hvis de unge taler med deres forældre om problemerne.

Tag en halv time i skolen og overlad resten til den unge og forældrene. Så kan forældrene også få indblik i, hvad der foregår, siger han.

Psykolog og tidligere formand for Børns Vilkår, John Halse, mener, at undervisning om prostitution og kvindehandel blot er et ekstra søm i den ligkiste, han kalder den beskyttede barndom.

Vi bliver nødt til at erkende, at mange unge allerede har den viden, vi ellers gerne ville forskåne dem for. Det er bagsiden af informationssamfundet, fortæller han.

Derfor mener John Halse også, at det er nødvendigt med øget information.

Vi bliver nødt til at tage det op. Ellers risikerer vi i værste fald, at de unge får et forvrænget billede af virkeligheden eller selv bliver fris­tede til at tjene penge på at prostituere sig, siger han.

John Halse mener ligesom John Madsen, at det ikke nødvendigvis bør være skolernes ansvar at lære de unge om så prekære emner.

Forældrene har et ansvar over for deres børn. Vi har væsentligt mere åbne familier, end vi havde for bare 20 år siden. Derfor bør det være forældrene og ikke skolen, der skal tage disse spørgsmål og problemer op, siger han.

Formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, er glad for det store udbud af undervisningsmaterialer, men han mener, at det har tendens til at tage overhånd.

Vi bliver overdynget med emner, som folkeskolen pludselig skal til at tage sig af ud over den almindelige undervisning. Aids, badesikkerhed, rygning, sund kost med mere. Vi har ikke mulighed for at bruge det hele, så der skal prioriteres.

Men Anders Bondo Christensen, der tidligere har undervist i samfundsfag, medgiver, at netop prostitution og kvindehandel er meget relevante emner at tage med i undervisningen.

Jeg kunne sagtens have fundet på at tage emnerne op som samfundsfagslærer. Det er virkelig nogle af de ting, der skal bekæmpes. Det er helt relevante samtidsproblemer, og det er vigtigt, at vi som undervisere forstår at nuancere problemet, så de unge ikke kun har deres viden fra medierne, siger han.

kragh@kristeligt-dagblad.dk