Trafikselskaber kræver cpr-nummer for at oplyse billetpriser

Trafikselskaberne har en lemfældig omgang med passagerernes persondata, som cpr-nummeret, mener it-lektor. - Foto: colourbox

Brugere af offentlig transport skal oplyse cpr-nummer for at få oplyst rejsepriser på nettet for at stille spørgsmål om rabatkort og for at klage. Trafikselskaberne har en lemfældig omgang med passagerernes persondata, mener it-lektor

Det er de færreste forretninger, der kræver, at man skal opgive sit cpr-nummer for at få oplyst prisen på en vare. Eller for at klage over den til kundeservice.

Men passagerer med Movia Flextrafik skal oplyse deres cpr-nummer, før de kan få prisen på en rejse at vide på Movias hjemmeside. Det samme skal studerende med DSBs Uddannelseskort, der ringer til kunderådgivningen med spørgsmål eller klager.

LÆS OGSÅ: It-eksperter: Rejsekortet behøver ikke cpr-numre

Det er nogle af eksemplerne på, at man som bruger af offentlig transport i Danmark bliver afkrævet sit cpr-nummer for at få informationer om trafikselskabernes produkter.

Det lyder utroligt, at man for at få en pris på en rejse, som det ikke engang er sikkert, man vil have, er nødt til at identificere sig, endog med cpr-nummer, siger Charlotte Bagger Tranberg, lektor i persondataret ved Juridisk Institut på Aalborg Universitet.

Før man får oplyst prisen på en rejse med Movia Flextrafik, som er kørsel fra adresse til adresse for borgere, der ikke kan benytte den almindelige kollektive trafik, typisk ældre og handicappede er man nødt til at gennemføre en ordre, der som første trin kræver, at man opgiver sit cpr-nummer. Rejsen skal man efterfølgende afbestille, hvis man ikke vil have den.

Charlotte Bagger Tranberg betegner det som fuldstændig irrelevant for at beregne prisen på en rejse, at selskabet kender personens identitet. Eller for den sags skyld at kunden foretager en ordre.

De skal vel bare have to adresser og et tidspunkt. Det er da lige meget, hvad for en person der er tale om, siger Charlotte Bagger Tranberg.

Hvis man som kunde med DSBs Uddannelseskort, der i juli erstattede SU-kortet, ringer til DSB, skal man opgive sit cpr-nummer for at få lov at stille spørgsmål eller afgive en klage. Det til trods for, at kundernes ordrer også er tilknyttet kundernes navn, adresse og telefonnummer, ordrenummer, fakturanummer og kundenummer.

Søren Duus Østergaard, ekstern lektor i e-government på IT-Universitetet i København, betegner det som en lemfældig omgang med kundernes cpr-numre at benytte en så personlig identifikation for at stille et spørgsmål om selskabets ydelser.

Det kan ikke være meningen, at man skal opgive sit cpr-nummer til en telefondame for at komme igennem og få hjælp. Man kunne da for pokker søge på kundenummer, navn eller hvad som helst andet, siger Søren Duus Østergaard.

Ifølge Torben Nielsen, kundecenterchef i DSB, er det af hensyn til kundernes sikkerhed nødvendigt at bede om cpr-nummer, når passagerer med uddannelseskort ringer til kundeservice. Han afviser, at navn, telefonnummer, kundenummer, ordrenummer eller fakturanummer kan bruges til at identificere kunderne i databasen.

Cpr-nummeret er et personligt tilknyttet nummer, og det er vi nødt til at have for at være helt sikre på, at vi har fat i den rigtige person. Det er en sikkerhed for den enkelte person, at ingen andre kan ringe ind, siger Torben Nielsen.

Kan du forstå, hvis det virker grænseoverskridende på kunderne at skulle oplyse cpr-nummer for at kunne stille et spørgsmål?

Nej, det kan jeg ikke. For det er en sikkerhed for kunden. Det synes jeg faktisk, kunderne skal være tilfredse med, siger Torben Nielsen.

Hos Movia forstår områdechef Niels Agerbo godt, hvis nogle kunder ikke vil opgive cpr-nummer for at få at vide, hvad en rejse med Movia Flextrafik koster. Movia arbejder i øjeblikket på en løsning, så kunderne anonymt kan få oplyst prisen på rejser.

LÆS OGSÅ: Politikere kræver undersøgelse af Rejsekortet

Det er jo unødigt spild, at man skal ind og registrere sig for at spørge, hvad sådan en tur koster. Men systemet er i dag indrettet sådan, at man ikke kan oprette en fiktiv rejse, siger Niels Agerbo.

Han råder indtil da potentielle kunder, der ikke ønsker at oplyse cpr-nummer, til at ringe til Movias kundecenter i stedet for at benytte hjemmesiden.

LÆS MERE: Tema: Overvågning

Trafikselskaberne har en lemfældig omgang med passagerernes persondata, som cpr-nummeret, mener it-lektor. Foto: .