Nyt rejsekort kræver kunders personnumre

Fra nytår skal brugere af den kollektive transport oplyse cpr-nummer og bankoplysninger, hvis de vil benytte det nye Rejsekort, som erstatter klippekort og periodekort til bus, tog og metro over hele landet, som for eksempel her på metrostationen på Nørreport i København. – Foto: Søren Staal.

For at køre med kollektiv trafik landet over skal man fra næste år oplyse sit cpr-nummer og andre personlige oplysninger. Ellers kan man ikke få et normalt rejsekort. Passagerer presses til noget helt urimeligt, lyder kritikken

Fra nytår bliver dit cpr-nummer en del af billetprisen i den kollektive trafik. Skal man købe det nye rejsekort, som fra 2012 erstatter klippekort og periodekort til bus, tog og metro over hele landet, koster det personlige oplysninger. Til forskel fra det eksisterende periodekort skal man med Rejsekortet oplyse både cpr-nummer og bankoplysninger foruden navn, adresse og e-mail. Samtidig bliver alle kort-indehaverens rejser med offentlig transport registreret.

LÆS OGSÅ: Hvor meget privatliv må et togkort koste?

Ønsker man ikke at opgive så personlige oplysninger, er det muligt at købe et såkaldt Rejsekort Anonymt, som ikke kræver, at kortindehaveren bliver registreret. Men det koster 60 procent mere i oprettelse, og det er ikke omfattet af de samme rabatter som det personlige rejsekort.

Dermed presser man passagererne til at afgive oplysninger om sig selv, mener lektor og specialist i persondataret Charlotte Bagger Tranberg fra Juridisk Institut ved Aalborg Universitet.

LÆS OGSÅ: Drop overvågning

Det er et problem, at det koster så uforholdsmæssigt meget mere at rejse anonymt. Så er det måske for nogen ikke en reel mulighed, siger hun.

Folketingsmedlem for Enhedslisten Per Clausen betegner det som helt hen i vejret at straffe dem, der opfatter cpr-nummeret som en personlig oplysning.

Det er vi helt klart modstandere af. Jeg mener, at man skal undgå at bruge sit cpr-nummer i tide og utide til alle mulige og umulige forhold. Man kan selvfølgelig sige, at i Danmark har det efterhånden udviklet sig netop sådan, men det er ikke noget argument for, at man også skulle acceptere det her, siger Per Clausen.

LÆS OGSÅ: Hvornår er rabat mere værd en privatliv?

Ifølge Charlotte Bagger Tranberg er det i det hele taget unødvendigt, at man skal afgive så vidtgående oplysninger for at benytte kollektiv trafik.

Man kan jo sige, at der er tale om dobbelt identifikation. I det øjeblik, man har givet sine kontokortoplysninger, har man også identificeret sig. Og når man identificerer folk ad den vej, er spørgsmålet, om man ikke kunne nøjes med at bruge deres fødselsdato. De to oplysninger i kombination ville give det samme resultat, siger Charlotte Bagger Tranberg.

Hun peger på, at rejsekort-selskabet ved at registrere passagerernes rejser kan afdække mere detaljerede rejsemønstre, end det tidligere har været muligt.

Det giver jo selskabet bag Rejsekortet en fordel, at de registrerer alle rejser, for det giver dem nogle billeder af, hvor folk rejser hen. Det er data, som kan være interessante i flere sammenhænge, siger Charlotte Bagger Tranberg.

Problemet er ifølge jurist Anette Høyrup fra Forbrugerrådet en gammeldags persondatalov, der udhuler forbrugerbeskyttelsen. For Rejsekortet gør blot, hvad selskabet kan tillade sig efter loven.

Det vil sige, at hvis de får samtykke af kunderne, må de indsamle næsten hvad som helst. De kunne sagtens vælge at lave en database, hvor de fjernede kundernes cpr-nummer, og hvor man kunne finde folk på deres navne og adresser. Men de tænker på, hvad der er nemmest for dem selv, hvis nu kunden smutter eller skylder penge, siger Anette Høyrup.

Bag Rejsekortet står Rejsekortet A/S, som er ejet af danske trafikselskaber som Movia, DSB og Metroselskabet. Ifølge administrerende direktør Bjørn Wahlsten er brugen af cpr-numre et spørgsmål om at identificere passagererne korrekt.

Hvis man vil have et personligt kort, bruger vi personnummerregistreringen til at tjekke personen og kontrollere, at tingene er på plads, ligesom man bruger personnumre i andre dele af den offentlige trafik for at gøre det nemt og effektivt. Der er ikke nogen tvang. Hvis man ikke ønsker at oplyse personnummer, kan man købe et anonymt rejsekort, siger Bjørn Wahlsten.

Hvorfor er det dyrere at købe et anonymt rejsekort?

Med et anonymt kort har man mulighed for at tjekke ind uden at tjekke ud og dermed rejse længere, end man betaler for. Derfor har man fra trafikselskabernes side valgt at gøre det dyrere for at minimere snyd. Det er den kalkulation, der ligger bag det, siger Bjørn Wahlsten.

TEMA: Overvågning

Rejsekortet er i august blevet åbnet for prøvedrift i København, og kortet er i forvejen i drift på Vest- og Sydsjælland, Lolland-Falster og i Nordjylland.