Børn med blandede forbilleder

DIN MORAL - VORES MORAL: Når et barn udvikler sin moral, begynder det med at efterabe sine omgivelser. I vore dage bliver børn så stærkt påvirket af medier og kammerater, at forældre og lærere må tage moraludvikling meget alvorligt, erklærer psykologen Hans Henrik Knoop

I 1931 blev den syv en halv måned gamle chimpanse Gua optaget i en amerikansk familie i staten Indiana og opfostret sammen med familiens 10 måneder gamle søn, Donald. Faderen var psykologen Winthrop Kellogg, og han optog aben i sin familie for at se, om han ved at opdrage den som menneske kunne lære den menneskelig adfærd.

Ni måneder senere opgav han projektet, selv om Gua havde lært visse menneskelige vaner. Problemet var nemlig, at Donald havde lært mere af Gua, end Gua havde lært af menneskene. Baraction end piger, og fordi pornografien viser en form for sex, der altid er på mændenes præmisser, siger Hans Henrik Knoop.

Moralens tre trin

Derfor mener han, at der er brug for et mere systematisk arbejde med moral. For eksempel bør lærere og forældre bruge mange ressourcer på at diskutere mobning med børn. Desuden mener han, at moral kan optrænes gennem undervisning, som tvinger børnene til at blive mere bevidste om deres moralske standpunkter.

Hans Henrik Knoop henviser til den amerikanske psykolog Lawrence Kohlberg, der regnes for en af de førende teoretikere inden for moralundervisning. Kohlbergs teori er, at moralen udvikler sig i flere stadier.

Først imiterer barnet andre omkring sig, for eksempel forældre eller jævnaldrende. Som eksemplet i indledningen viser, kan forbilledet i denne fase også være en chimpanse. På dette trin i barnets udvikling gælder det for forældrene om at være et godt moralsk eksempel. Hvis man for eksempel ikke vil have, at ens barn bander, bør man tænke over sit eget sprog.

På det andet trin får barnet dikteret nogle spilleregler. Barnet forstår måske ikke altid reglerne, men føler alligevel en vis tryghed ved, at der er et regelsæt. På dette trin er det af stor betydning, at de voksne tør spille rollen som børnenes autoritet.

- Voksne skal stille nogle forventninger op til barnet, for eksempel om at man ikke må slå på hinanden, og at man skal spise pænt. Hvis barnet slet ikke møder forventninger fra voksne, bliver det bange og vil selv forsøge at skabe en moralsk orden, forklarer Hans Henrik Knoop, der blandt andet henviser til de interne regler i drengebander.

Først på Kohlbergs tredje udviklingsniveau når barnet frem til en mere selvstændig moral, som bygger på, hvad man kan ræsonnere og argumentere sig frem til. For eksempel at selv om det på kort sigt ser ud til at kunne betale sig at snyde, kan det ikke forsvares rent principielt.

- Kohlberg mener, at man kan opdrage børn til denne mere selvstændige og demokratiske form for moral ved at tale indgående med børn om, hvorfor man vælger den ene eller den anden handling. Ved at give børnene eksempler på moralske dilemmaer til overvejelse kan man få børn til at forstå det højere formål med at opføre sig ordentligt i stedet for bare at gøre, som man plejer, forklarer Hans Henrik Knoop.

Han mener, at opgaven for forældre og lærere er at finde en balance mellem de mekanismer som praktiseres på det andet og tredje trin, fordi begge bliver usunde, hvis de bliver kørt for langt ud.

- Hvis den voksne er et meget tydeligt forbillede, som spiller for meget på regler, får man den persontype, som er for konventionel og selvudslettende, den ekstremt pæne pige. Men i den modsatte grøft kan mere uklare voksne føre til, at barnet udvikler den egocentriske hensynsløshed, hvor ethvert standpunkt er godt nok, bare man selv synes, det er rigtigt, siger Hans Henrik Knoop.

mikkelsen@kristeligt-dagblad.dk

Serie

Din moral - vores moral

I en serie artikler afdækker Kristeligt Dagblad, hvordan det står til med danskernes moral - både den personlige moral og samfundsmoralen.

Læs hele artikelserien på internet: www.kristeligt-dagblad.dk.

Send os en e-mail med spørgsmål, ideer til artikler eller egne oplevelser med moralske dilemmaer: moral@kristeligt-dagblad.dk eller send os et debatindlæg: debat@kristeligt-dagblad.dk