Medierne vinder på ny etik: Nu erkender de deres fejl

Schleck skal tage to minutter på Contador

DR, TV2 og andre mediers dækning af medierne er med til at skærpe de presseetiske retningslinjer. Foto: Mikkel Østergaard Denmark / Scanpix

relevante temaer

Pressen er ikke længere bleg for at indrømme og undskylde, når den laver fejl. Og det kan betale sig, siger medieforsker

Detektor på P1, Presselogen på TV 2 News, Hængt ud på forsiden på DR 1 og Mennesker og medier på P1.

Ovennævnte journalistiske programmer kritiserer på hver sin måde journalistikken, når den er fejlbehæftet, uetisk eller bare ikke god og grundig nok. Og kritisk journalistik om journalistik er i stigende grad ved at finde sin plads i mediebilledet. Medierne har nemlig indset, at det kan betale sig at være kritisk over for journalistik, der ikke holder vand, og de er ikke længere bange for at kritisere hinandens historier, påpeger medieforsker og leder af journalistuddannelsen på Roskilde Universitet Mark Blach-Ørsten.

LÆS OGSÅ: Er de presseetiske regler gode nok?

Brugerne har altid givet mediernes troværdighed dårlige karakterer, uden at medierne har taget det til sig på nogen som helst måde. Det har altid bare været sådan, nå ja, men de læser og bruger os jo alligevel. Men det tyder på, at medierne er begyndt at anerkende kritikken og tage den til sig. Det er heller ikke længere forbudt at kritisere hinanden, det gjorde man ellers ikke førhen, siger han og fortsætter:

Hvis medierne skal overleve i informationssamfundet, skal journalistikken være troværdig. Og ved at begynde at diskutere fejl og mangler tager de et nødvendigt skridt. For alle laver jo fejl, men hvis man undskylder for sine fejl, viser undersøgelser af virksomheder, der har fejlet, at troværdigheden bliver vundet tilbage. Og der er intet, der tyder på, at medierne ikke også vinder ved at handle på den her måde, og det er de ved at finde ud af.

Og programmerne bliver hilst velkommen i branchen. For det kan ikke nytte noget at stikke hovedet i busken og glemme etikken, siger journalist og ny vært for TV 2-programmet Presselogen Kurt Strand.

LÆS OGSÅ: Det etiske kompas skal justeres

Medieetikken har altid i større eller mindre grad eksisterede internt i branchen, men den har særligt gode kår lige for tiden. Alle de her programmer er vigtige platforme for, at medierne kan holde hinanden i ørerne, og det kan der ikke være for meget af. Hvis der er nogen, der kan tåle det, så er det da os, der gør en dyd ud af at holde alle mulige andre i ørerne.

Selvom det kan fortolkes som en mere puritansk holdning, er Kim Henningsen, chefredaktør for Se og Hør, enig. Han anklages ellers jævnligt for at være på kanten af presseetikken, men for ham handler det om, at pressen skal udfordres.

Vi skal væk fra det her med at påstå, at vi ikke laver fejl, for selvfølgelig gør vi det. Og vi skal altid være parate til at blive set efter i sømmene, for det bliver vi kun dygtigere af, siger han.

LÆS OGSÅ: Tiedemann: Medierne svigter, når de lader en ekspert tegne hele billedet

Mediernes dækning af medierne er med til at skærpe de presseetiske retninglinjer, mener forskningschef Oluf Jørgensen fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Og det er vigtigt, hvis medierne skal bevare en position som troværdige talerør.

Eksempelvis er et program som Detektor fremragende til at gøre opmærksomhed på det allerførste punkt i de presseetiske retningslinjer om, at man skal give korrekt information. Brugerne vil ikke betale for en nyhedsinformation, som er usand og utroværdig. Hvis man vil underholdes, søger man andre steder hen, men skal man betale for nyhedsdækningen, skal det knageme være i orden. Brugerne vil have solid og sikker information om det, der rører sig.

Marie Louise Hagemeister

Tilføj kommentar

fra shop.k.dk

HJERTET HAR ALTID DET SIDSTE ORD

kr. 249,00 Køb

Efterår på Sicilien

kr. 9.598,00 Køb

Mendelssohn: A Midsummer Night's Dream. Piano Concertos

kr. 119,00 Køb

Strauss - Complete Operas

kr. 679,00 Køb

Anna Netrebko og Plácido Domingo: "Jeanne d'Arc"

kr. 189,00 Køb

Mød Peter Høeg

kr. 65,00 Køb

Prøv Kristeligt Dagblad 4 uger gratis!

Indtast dit telefonnummer herunder og klik 'Næste'. Tilbudet er uforpligtende og dine personlige oplysninger behandles fortroligt.