DR-vagthund: TV-serie om La Glace var ukritisk reklame

I 10 programmer har DR skildret livet i det gamle konditori på Strøget i København. Foto: Christian Lindgren Denmark

Der var ingen saglig begrundelse for, at DR skulle sende 10 programmer om konditoriet La Glace i bedste sendetid, kritiserer DRs seerredaktør

Et af DRs særkender er, at hverken sendefladerne eller programmerne indeholder reklamer. Men den grundregel blev brudt, da DR i sommerens løb sendte en programserie om det 143 år gamle københavnske konditori La Glace.

Kritikken kommer fra DRs lytter- og seerredaktør Jacob Mollerup. I sin klumme på DRs hjemmeside giver han udtryk for, at der er noget helt galt med tv-serien Konditoriet, der blev vist i bedste sendetid på DR1 i i alt 10 afsnit på hver 23 minutter.

Den redaktionelle begrundelse er ganske enkelt ikke stærk nok til at kunne begrunde i alt ti programmer i den bedste sendetid på mindre end et år, skriver han.

DOKUMENTATION: Læs hele Jacob Mollerups kritik af programserien

Et af problemerne ved programserien var, at der ikke var nogen kritiske vinkler. Desuden blev La Glaces navn nævnt uden mådehold. I gennemsnit blev firmanavnet fremhævet en gang i minuttet i løbet af et program.

Jacob Mollerup medgiver, at man aldrig vil kunne bringe hverdagsdokumentarer om livet på en arbejdsplads uden at komme til at vise en virksomheds navn eller logo. Men i tilfældet med konditoriet blev det blevet for meget. Det kræver en bedre begrundelse, hvis et firma skal fremhæves så massivt:

Hvis en så markant profilering er tilladelig med en så beskeden redaktionel begrundelse, hvor går grænsen så? Hvad bliver der så tilbage af DR's reklameforbud? skriver han og uddyber, at netop reklameforbuddet for mange er en vigtig del af det, de får for licenspengene.

Kristeligt Dagblad har uden held forsøgt at få en kommentar på seerredaktørens kritik fra Gitte Tækker, der er livsstilsredaktør på DR og ansvarlig for programserien.

Til fagbladet Journalisten siger hun, at hun er uenig i kritikken, og at hun synes, det er at stramme den at kalde programmerne for reklame.

"Vi er for eksempel ikke meget inde i konditoriets restaurant, hvor der står La Glace over det hele. Og vi har lavet mange af optagelserne udenfor. Jeg mener, vi har gode begrundelser for at nævne navnet, som vi gør," siger Gitte Tækker til Journalisten.