Udstilling om selvmordsbombere udløser trusler og politisk debat

Jeu de Paume-museet i Tuilerihaverne i Paris har modtaget trusler på livet på grund af fotoudstillingen "Phantom Home" af den palæstinensiske fotograf Ahlam Shibli (billedet). Foto: BARBARA SAX Denmark

Ærer udstilling martyrer eller heroiserer den mordere? Parisisk museum er kommet under politibeskyttelse efter at have vist fotoserie af palæstinensere

Jeu de Paume-museet i Tuilerihaverne i Paris er kommet under politibeskyttelse efter at have modtaget to bombetrusler. Museets direktør, Marta Gili, har modtaget trusler på livet, og museet har modtaget hundredvis af vrede telefonopringninger, breve og e-mails med protester mod fotoudstillingen Phantom Home af den palæstinensiske fotograf Ahlam Shibli.

Udstillingen illustrerer problematikken omkring hjem og savn og mindet om de afdøde. En fotoserie viser således forældreløse børn på et børnehjem i Polen, en anden hvordan mindet om faldne modstandsfolk holdes i live i Corrèze i det centrale Frankrig.

LÆS OGSÅ:
Flertal af israelere vil have en palæstinensisk stat

Men det er serien Death, Død, fra byen Nablus i det palæstinensiske selvstyreområde, som har vakt vrede blandt især jødiske organisationer i Frankrig.

Seriens 68 fotografier viser, hvordan palæstinensiske familier ærer mindet om deres sønner, der døde enten som selvmordsbombere eller for israelske soldaters kugler, og hvordan mindet om dem holdes i live både med fotografier i hjemmene og plakater på husmurene. De fleste tilhører organisationer som Al Aqsa-Martyrerne og PFLP, fremgår det af billedteksterne.

Ahlam Shibli præciserer ganske vist, at deres mål var at dræbe israelere. Men hun omtaler dem også konsekvent som martyrer. Og det er uacceptabelt, mener de franske jøders organisation, CRIF, der har bedt den franske kulturminister, Aurélie Flipetti, om at gribe ind over for udstillingen.

LÆS OGSÅ: Det palæstinensiske dilemma

Det er en forherligelse af terrorismen, siger CRIFs formand, Roger Cukierman.

CRIF nævner for eksempel et foto af Osama Buchkar, som ifølge billedteksten døde under en martyroperation i den israelske by Netanya den 19. maj 2002.

I virkeligheden blev tre israelere dræbt og 59 såret, påpeger CRIF, der også understreger, at de organisationer, palæstinenserne på fotografierne tilhørte, figurerer på listen over terrororganisationer.

Kulturministeren har i en pressemeddelelse under-streget de franske museers kunstneriske frihed til selv at vælge deres udstillinger. Men ministeriet har også bedt museet og fotografen om at tilføje ekstra tekster til udstillingen, der præciserer, at kunstneren bag serien Death hverken forsøger at øve propaganda eller at forherlige terrorisme.

Selv siger Ahlam Shibli, at mit arbejde går ud på at vise, ikke at tage afstand fra eller fordømme.

Men det tilfredsstiller ikke CRIF.

Det er ikke billederne, vi er vrede over, men billedteksterne, som ingen steder nævner de snesevis af israelere, som selvmordsbomberne har dræbt, siger CRIFs talsmand, Marc Knobel.

Museets direktør, Marta Gili, har omvendt kritiseret det, hun opfatter som et krav om censur.

Et kunstcenters opgave er at skabe debat. Jeg er derfor åben for kommentarer, uanset hvilke. Men jeg kan ikke acceptere trusler, nedsættende tale og chikane. Jeg blev født i Spanien under Franco, jeg ved, hvad censur er, og jeg vil til enhver tid forsvare ytringsfriheden, siger Marta Gili, der ikke mener, at Ahlam Shiblis tekster forherliger terrorisme.

Kunstnere har en subjektiv vision, som de selv må stå inde for. Ahlam Shibli har taget en serie fotografier i Nablus, hvor hun bryder med den klassiske fotoreportage. Man kan ikke reducere Ahlam Shibli til et for eller imod, siger museumsdirektøren, som i dag holder et debatmøde om kunstnerisk frihed og ytringsfrihed.

En demonstration er planlagt på lørdag foran Jeu de Paume-museet på foranledning af Fransk-Israelsk Venskabsforening.