Regler på vej mod uetiske reklamer

Foreningen Pornofrit Miljø kritiserer firmaet Cult for at bombardere os med vulgær sex i gadebilledet. Forbrugerombudsmanden vil nu tage sig af sagen. - Foto: Francis Dean

Anstødelige reklamer skal nu stoppes, mener forbrugerombudsmanden

Mandshøje plakater med nøgne modeller og fotos af kvinder på knæ med hovedet mellem mandeben.

Trods klager, kritik og henstillinger fra forbrugerombudsmanden kan virksomheder igen og igen udfordre markedsføringsloven, uden at det får konsekvenser.

Men nu indkalder forbrugerombudsmand Henrik Øe de relevante forbruger- og erhvervsorganisationer for at stramme op og afklare grænserne. Det gør han blandt andet på baggrund af den seneste reklamekampagne fra producenten af alkoholdrikken Cult med mottoet "Party now - apologize later" (Fest nu - undskyld senere), der er blevet kritiseret for at være sexistisk af blandt andet Center for Voldtægtsofre, Foreningen Pornofrit Miljø, Alkoholreklamenævnet og Danmarks Socialdemokratiske Ungdom. Sidstnævnte karakteriserer reklamen som "en opfordring til voldtægt".

- Vi får af og til henvendelser om denne type reklame, men hvis man skal gribe ind, skal der være en klar hjemmel til det. Det grundlag, vi har i dag, giver imidlertid anledning til tvivl. Nogle erhvervsdrivende prøver hele tiden grænser af, og det er svært at gøre noget ved, sådan som reglerne er i dag, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Han henviser til, at de gældende regler i markedsføringsloven er fra 1993.

- God markedsføringsskik er et begreb, der udvikler sig med tiden, og det er nødvendigt at definere, hvad der er tilladeligt i 2010, når vi taler etik og kønsdiskriminerende reklame. Hvor meget nøgenhed vil vi for eksempel acceptere i reklamer, og i hvilket omfang må man spille på kvinden – eller manden – som sexobjekt? Vi kan ikke gøre indskrænkninger i den kommercielle ytringsfrihed uden at have hjemmel til det, og derfor er det vigtigt, at regelgrundlaget er i orden, siger Henrik Øe, der ønsker at ajourføre reglerne i nærmeste fremtid.

I Foreningen Pornofrit Miljø hilser formanden, Heidi Als Ringheim, initiativet velkommen.

- Firmaer som Cult har i årevis leget kispus med systemet. Vi modtager mange klager fra folk, der finder reklamerne anstødelige, og foreningen har kontaktet alkoholreklamenævnet og forbrugerombudsmanden, hver eneste gang en ny plakat er på gaden, men som loven er i dag, kan man ikke engang give dem bøder. Nu bliver det spændende at se, hvad loven kommer til at indeholde, for hvis ikke bøden er høj nok, eller det får andre konsekvenser, fortsætter de bare.

Manden bag de omdiskuterede Cult-reklamer, Brian Sørensen, understreger, at firmaet retter sig efter loven.

- Det kan godt være, at vi gør noget, som ind i mellem vækker opsigt, og nogle vil rynke på næsen ad, men vi overholder loven. Og får jeg at vide, at jeg må køre 70 kilometer i timen på den vej, der ligger uden for mit kontor, så kører jeg 70. Er der nogen, som finder ud af, at det er for hurtigt og sætter grænsen ned til 50 kilometer i timen, jamen så sætter jeg farten ned, siger han.

terkelsen@kristeligt-dagblad.dk

På trods af klager og kritik kan virksomheder uden konsekvenser igen og igen udfordre markedsføringsloven. Det vil forbrugerombudsmand Henrik Øe nu lave om. - Foto: Pelle Rink Denmark
Foreningen Pornofrit Miljø kritiserer firmaet Cult for at bombardere os med vulgær sex i gadebilledet. Forbrugerombudsmanden vil nu tage sig af sagen. - Foto: Kristian Juul Pedersen