Forvirring i supermarkedet: Vi bombarderes med mærker

Der er nu mere end 70 forbrugermærker på det danske marked. Forbrugerrådet skal nu rydde op i mærke-mylderet. Foto: Henrik Pyndt Sørensen Denmark

AFSTEMNING Der er mere end 70 forbrugermærker på det danske marked. Forbrugerrådet skal nu rydde op i mærke-mylderet

Mælken har det røde ø-mærke, havregrynene det orange fuldkornsmærke og rugbrøddet det grønne nøglehulsmærke.

Det er vist sundt det hele, men hvad det enkelte mærke præcis betyder, kan det knibe for forbrugerne at hitte redde på, idet der nu er mere end 70 forbrugermærker.

LÆS OGSÅ:Maden er mærket med...

Med andre ord er danske butikker oversvømmet med mærker, der signalerer alt fra sundhed, miljø, etik til bæredygtighed.

Regeringen har derfor bedt Forbrugerrådet se nærmere på de mange mærker og vurdere, hvilke der eventuelt er overflødige og måske helt kan undværes.

Forbrugerrådet vil i første omgang foretage en nærmere gennemgang af de 20-25 mærker, som danskerne hyppigst støder på, når de er på indkøbstur.

Afdelingschef Vagn Jelsøe fra Forbrugerrådet siger, det er vigtigt, at forbrugerne kan gennemskue mærkerne og ved, hvad de står for.

Hvis vi kan få barberet antallet af mærker, som de danske forbrugere bør kende, ned til omkring 10, så er vi efter min mening nået langt, siger han og regner med, at rådet går på mærkejagt i løbet af efteråret.

Ifølge en undersøgelse fra analyseinstituttet YouGov kender 88 procent af forbrugerne nøglehulsmærket, mens en undersøgelse foretaget for Landbrug og Fødevarer i foråret dokumenterede, at 83 procent kender det røde ø-mærke. Derimod kniber det med kendskabet til eksempelvis regnskovsmærket, som kun 10 procent har kendskab til.

Hovedparten af de mange forbrugermærker kommer fra privatdrevne organisationer, og regeringen kan ikke forbyde diverse organisationer at lave deres egne mærker. Men de skal leve op til loven, understreger Vagn Jelsøe, der pointerer, at der er skrappe regler for, hvornår en vare via mærkning må kaldes sund, miljøvenlig, økologisk og fairtrade.

Producenten skal til enhver tid kunne dokumentere, at en vare, der er mærket som eksempelvis miljøvenlig, faktisk er mere miljøvenlig end varen uden miljømærket. Lever producenterne ikke op til disse retningslinjer, gør de sig skyldige i overtrædelse af markedsføringsloven, siger afdelingschef Vagn Jelsøe.