Bedemandens etiske dilemma: Skal mormor begraves på udsalg?

Flere bedemænd reklamerer for discount-begravelser, hvor man kan blive begravet for ned til 6.000 kroner. Det mener Knud Larsen, der er landsformand for Danske Bedemænd, er en etisk udfordring. Foto: Iris

Hvilke etiske dilemmaer møder advokater, præster, lærere, bedemænd, skraldemænd og andre faggrupper i deres arbejde? Det spørger Kristeligt Dagblad om i denne serie

Her svarer Knud Larsen, der er landsformand for Danske Bedemænd. Han har sin egen begravelsesforretning i Frederikssund på Sjælland

Hvad er det største etiske dilemma, du har oplevet i forbindelse med dit arbejde som bedemand?

I bedemandsbranchen ser man, at flere og flere bedemænd går i priskrig med hinanden. Nogle reklamerer for, at man kan købe en samlet begravelsespakke for 6.000 kroner, og problemet er, at man ikke kan blive begravet for så lidt. I hele samfundet er der et øget fokus på pris. Det handler om, at vi måler ting i, hvad det kommer til at koste, hvad vi får, og hvad vi ikke får.

Men når det kommer til begravelser, er det ikke discount-løsningen, der fungerer bedst.

Når man hyrer en bedemand, er det ikke bare begravelsen, man betaler for. Bedemanden spiller en stor rolle i sorgforløbet ved at vise omsorg og give struktur, så man som pårørende ikke skal bekymre sig om for meget. Og ved en billig begravelse, er der bare nogle ting, der ikke bliver oplyst om. Det kan være rustvognskørsel, krematorieafgifter eller akutte psykologforløb, som slet ikke bliver nævnt i prisoverslaget.

Andre artikler i serien:
Advokatens etiske dilemma: Lov og ret er ofte uretfærdig
Præstens etiske dilemma: De mange menneskelige konflikter
Lægens etiske dilemma: Døende kvinde ville ikke have blod
Journalistens etiske dilemma: Er mennesket eller historien vigtigst?

Når det bliver begravelser på tilbud, dør kvaliteten ud. Og det, synes jeg, er ganske forfærdeligt. Bedemænd spiller en vigtig rolle i hele begravelsesforløbet, og det kræver både en uddannelse og indsigt at håndtere sådan et forløb.

Hvorfor er det et svært dilemma?

Det er jo klart, at man kan få flere kunder i butikken, hvis man reklamerer for den billigste begravelse. Familierne har svært ved at skelne mellem, hvad der er godt, og hvad der er skidt. Der er også mange familier, der siger, at de selv har styr på situationen, og at den ene bedemand vel kan være lige så god som den anden. Og så vælger man jo efter prisen.

Inden for de sidste par år har jeg oplevet, at der er 5-10 familier, der er kommet til mig, fordi de ikke fik det, de troede de ville få ved den bedemand, de havde valgt. Og så har de følt sig utrygge eller har mistet overblikket over begravelsessituationen.

Der er mange brancher, hvor det ikke er problematisk at reklamere med lave priser. Man får det, man betaler for. Men set med mine øjne er det værre, når det handler om begravelser. Det er mennesker og deres sorg, der er på spil. Det skal man håndtere derefter.

Hvis kunden ikke bliver oplyst om prisen på et ærligt grundlang, går det ud over den pårørende. Når man lokker familier til med billige tilbud, uden at de får den vare, som jeg mener, man skal have, så er det et problem for hele branchen.