Islamisk slagtning er barmhjertig

Hasan Shaaban/TOROMORO/MAXPPP - Beirut Lebanon 28/11/2009 ; ©Hasan Shaaban/Toromoro/30.11.09/Beirut/Lebanon. Eid Al Adha is a Muslim public holiday remembering the profet Ibrahim’s willingness to sacrifice his son when God ordered him to. For the celebration, Muslims (those who can afford it) sacrifice domestic animals, usually sheep, as a symbol of Ibraham's sacrifice. PICTURED: Butchery in Haret Horaik in southern Beirut on November 28, 2009. Foto: Hasan Shaaban/TOROMORO/MAXPPP

Det Dyreetiske Råd anbefaler bedøvelsesmetode, som man straffer kriminelle med i USA

Bare navnet rituelle slagtninger får mig til at tænke på noget, der ligner woodoo-ritualer. Men hvad er det for nogen ritualer, som Det Dyreetiske Råd kritiserer og vil have væk fra slagterierne? Og hvad er det for en bedøvelse, dyrene får på danske slagterier i dag?

Som dansk muslim, der konverterede for 15 år siden og gift med en forhenværende slagter, vil jeg gerne uddybe for Kristeligt Dagblads læsere, hvordan en islamisk slagtning foregår.

I virkeligheden foregår en korrekt, islamisk slagtning således: Dyret gives først vand og beroliges og bør ifølge forskrifterne ikke se andre dyr blive slagtet. Så skæres halspulsåren over i ét hurtigt snit med en kniv, så skarp som et barberblad, imens man udtaler: "I Allahs navn, Allah er stor."

Den bedøvelse, som Det Dyreetiske Råd synes er så vigtig og anbefaler, er i virkeligheden et elektrisk stød, man giver dyrene på danske slagterier i dag. Det vil sige, at man "bedøver" dyrene på samme måde, som man straffer de værste kriminelle i USA!

Den, som er i tvivl om, hvad der gør mest ondt, kan passende prøve at skære sig med et barberblad og dernæst tage fat i et elektrisk hegn ude på landet. Næsten alle elektrikere har prøvet at få elektrisk stød, men jeg har aldrig hørt nogen omtale oplevelsen som "bedøvende".

Derfor kan man undre sig over, hvor kravet om "bedøvelsen" kommer fra. For måske handler det snarere om, at effektivisere slagteriernes omsætning, idet de elektrisk paralyserede dyr er lettere at håndtere, end de dyr der bevæger sig!

Politikerne bør afgjort tænke sig om, når de skal tage stilling til "bedøvelsen". Og så burde de ærlig talt prøve på egen krop, hvad det er, de vil udsætte dyrene for.

For gjorde de det, ville de finde ud af, at den islamiske slagtning er den slagtemetode, som er den mest barmhjertige over for dyrene.

Cilla Transø,
medforfatter til "Islam – klassiske og nutidige kilder",
Ordrup Jagtvej 54, 2.tv., Charlottenlund