Kampagne mod abort pilles af biograflærredet

Omkring 30 personer var dukket op,  da landsforenignen Retten Til LIv fulgyte Vejdoreltoratets påbud og ...

Landsforeningen Retten til Liv satte for to år siden trækors op på en mark i Midtjylland i protest mod den fri abort. Nu er deres reklamespot blevet fjernet fra landets biografer. Arkivfoto. Foto: Henrik Kastenskov / Scanpix

Dansk Reklame Film frygter, at ny abortkampagne vil skabe ubehag for kvindelige biografgæster. Er der kun plads til politisk korrekte budskaber, spørger foreningen Retten til Liv

Se filmen under artiklen

Fra i mandags skulle en kampagne fra foreningen Retten til Liv have været vist på biograflærredet i landets fire største byer. Budskabet er at opfordre manden til at tage ansvar for det ufødte barn, han er far til, også selvom det ikke var planlagt.

I kampagnen hører man en lille barnestemme, der takker sin far med ordene:

”Kære far, tak fordi du stod ved siden af mig. Tak fordi du viste mig verden, og tak fordi du hjalp mig. Men mest af alt far, tak fordi du valgte mig i det afgørende øjeblik og gav mig retten til livet”.

Men biografgængere, der besøger biografer, som er tilknyttet Dansk Reklame Film, kommer ikke til at se den 30 sekunder lange kampagnefilm. Dansk Reklame Film valgte nemlig i fredags at afvise den med den begrundelse, at man i 2013 blev nødt til at tage en kampagne fra samme forening af lærredet, fordi kvindelige gæster i biografen angiveligt følte ”stort ubehag” ved at se filmen.

Det samme, frygter direktør i Dansk Reklame Film Claus Brix, vil ske med den nyeste reklamekampagne fra Retten til Liv.

”Når de kvindelige gæster først sidder i salen, har de ikke nogen mulighed for at fravælge reklamen. Desuden har de kvindelige gæster betalt for at sidde i biografen og få en god oplevelse, og i den henseende skærper det vores pligt til at udvise hensyn over for de kvinder, der sidder i den givne sal og ikke har en mulighed for at fravælge det her, når filmen spiller på de virkemidler, som den gør,” siger Claus Brix.

Han vil ikke fortælle, hvilke virkemidler i filmen, som kan støde nogen.

”Jeg kommenterer ikke reklamens indhold, jeg kommenterer det hensyn, jeg har over for vores kvindelige gæster, der kommer i biografen,” siger han.

Men denne kampagne henvender sig i høj grad til mænd?

”Virkemidlet er det samme, som det var i 2013, så jeg køber ikke præmissen. Da vi bragte Retten til Livs kampagnefilm i 2013, kunne vi se, at rigtigt mange vendte tilbage og fortalte, de var blevet stødt. Det siger sig selv, at de kvinder, der bliver stødt, enten selv har været udsat for en abort, eller ikke selv har valgt at se reklamen. Jeg har ikke sat mig ind i de enkelte sager, jeg synes bare, vi har en skærpet pligt til at udvise hensyn,” siger Claus Brix.

Hos Retten til Liv er man uforstående over for afvisningen, fortæller landssekretær Ellen Højlund Wibe.

”Vi kan ikke forstå, at der ikke er plads til det indlysende positive budskab, som filmen går ud på - at sige tak for livet til faderen. Hvem er det lige, der kan blive krænket af et sådan positivt budskab? Er det, fordi der ikke er plads til etiske reklamebudskaber, for så kunne det være, at vi skulle til at vænne os til mere af det i Danmark. Der er jo plads til alt muligt andet, og man kan da også sidde og føle sig krænket af sexfikserede reklamer,” siger hun.

Ellen Højlund Wibe forklarer, at foreningen i denne omgang var bevidst om at lave en kampagne, der ikke kunne tolkes negativt, som filmen fra 2013 blev det.

”Vi tænker, at grunden til, at de har afvist at vise filmen, er, at der bare ligger et tungt tabu, når det handler om at tale om abort. Man kan tænke, at der kun er plads til de politisk korrekte budskaber, men hvor er ytringsfriheden henne i det her?”, siger Ellen Højlund Wibe.

Birgit Petersson, der er tidligere abortforkæmper og lektor i medicinsk kvindeforskning ved Institut for Folkesundhedsvidenskab, forklarer, at den legale abort har stor opbakning blandt den danske befolkning. Samtidig er det et emne, vi fortsat har stærke holdninger til og derfor også noget, der kan skabe debat i forbindelse med et biografbesøg.

”Vi ved fra forskningen, hvordan man har det med etiske problemer omkring abort. Her synes en gruppe, det er anstødeligt, at man diskuterer det, mens andre synes, det er helt i orden,” siger Birgit Petersson.

Hun ser dog det aktuelle eksempel som et udtryk for, at spørgsmålet liv eller ikke-liv aldrig bliver en selvfølge.

”Kim Larsen siger det udmærket med 'godt, at jeg blev født, før aborten den blev fri', for der er en risiko for, at normaliteten ændres, hvis samfundet går for vidt i sine bestræbelser for at give abort. Men omvendt er en biograf ikke det sted, man går hen og tager etiske problemer op i begyndelsen af reklamerne.”

Det var meningen, at kampagnefilmen skulle have været vist til 294.000 biografgængere. Filmen vil i stedet blive vist i 46 andre biografer, som ikke er tilknyttet Dansk Reklame Film, men med nogenlunde samme seertal.

Se filmen her